Det kan skje fra neste sommer, men først må flyplassene ferdigstilles. Den første i rekken er Nuuk, som etter planen åpnes i november i år. De to andre flyplassene i Ilulissat og Qaqortoq forventes å starte trafikk i henholdsvis 2025 og 2026.
Fra København
Åpningen av landets og øyas nye hovedflyplass vil føre til at passasjerer kan fly direkte til Nuuk lufthavn (GOH) fra for eksempel Gardermoen, i motsetning til i dag, hvor du må fly via Grønlands eneste større flyplass som er Kangerlussuaq (SFJ).
Norwegian skal ha uttrykt stor interesse for å gå inn i det grønlandske markedet, noe som potensielt skje allerede neste sommer. Den gigantiske øya har opplevd en solid vekst i turistbesøket de senere årene. Ikke minst har en rekke cruise-selskaper i det såkalte «ekspedisjons-segmentet» oppdager Grønlands mange fascinerende attraksjoner.
Trafikken til Grønland vil i første omgang hovedsakelig gå via København, med fem ukentlige avganger, men det blir også to ukentlige avganger til og fra Keflavik lufthavn (KEF) på Island.
Avventer interessen
Utviklingen forventes å fortsette i løpet av sommeren neste år. Her vil for eksempel Air Greenlands rute fra Billund legges om til Nuuk i stedet for Kangerlussuaq, akkurat som den legges om fra sommer til helårsrute.
Flere flyselskaper kan også ende opp med å fly over Grønland.
LES MER: Hurtigruten i ukjent farvann!
Norwegian har ved flere anledninger vært knyttet til en mulig interesse for å legge Grønland inn på rutekartet, men så langt har det ikke vært noen konkrete planer. Det avklarte Norwegians daværende kommunikasjonssjef for Danmark, Andreas Hjørnholm, i mars i fjor til det danske nettstedet Check-in.dk.
Uttalelsen kom på bakgrunn av artikler den grønlandske avisen Sermitsiaq, der Hjørnholm i et sitat uttalte at flyselskapet hadde en hypotetisk interesse i å etablere flyvninger til landet, dersom det skulle vise seg at det er et tilstrekkelig stort passasjergrunnlag for det.
Selskapet hadde imidlertid ikke vært i kontakt med grønlandske flyplasser og manglet også tilstrekkelig innsikt i infrastruktur og andre vesentlige forhold, heter det.
Flere er interessert
Sara Westphal Emborg Neergaard, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norwegian i Danmark, understreker nå overfor Sermitsiaq at interessen fortsatt er tilstede. Ikke minst i lys av at det generelt sett er en økende etterspørsel etter flyreiser til nordlige reisemål.
– Vi er veldig interessert i Grønland. Blir de nye flyplassene ferdige etter planen, og vi kan se at det er etterspørsel, kan det bli i 2025, men ikke før, sier Westphal Emborg Neergaard.
Det er Kalaallit Airports som er i ferd med å bygge de nye grønlandske flyplassene, som selskapet også skal eie og drifte.
Administrerende direktør i selskapet, Jens R. Lauridsen, ønsker ikke å kommentere konkrete flyselskaper, men han bekrefter at det er interesse fra flere sider og at selskapet har vært i dialog med minst 30 aktører. Det er ventet at det i hvert fall kommer et nytt flyselskap neste år.
– Det er vår forventning at vi i sommersesongen 2025, som er den første hovedsesongen etter åpningen av den nye flyplassen i Nuuk, kan introdusere minst én ny operatør som skal fly til Nuuk, sier Lauridsen til Sermitsiaq. ©