Med god grunn hevdes det at mafiaen bygde det Las Vegas vi kjenner idag. Vi har hørt, lest og sett nesten til det kjedsommelige hvordan mafiosoer som Bugsy Siegel og Meyer Lansky skapte «Syndens by» fra ingenting, og nærmest på egen hånd etablerte den som verdens gambling-hovedstad.

Det gikk riktignok vilt for seg på 1940- og 50-tallet. Organisert kriminalitet hadde gode kår, men gradvis endret det seg. På 1960-tallet klarte den eksentriske milliardæren Howard Hughes å rette en kile i mafiavirksomheten. I tillegg kom myndighetene og media på banen.

* * *

Alt dette rekker helikopterfører Aaron Vane å fortelle oss før farkosten hans med seks passasjerer ombord har lettet fra parkeringen på Las Vegas’ internasjonale flyplass.

– Idag er det like mye det som skjer bortenfor bygrensen folk kommer for å oppleve, mener Vane.

STORSLÅTT: Norske Tonje Næss finner roen inne i Grand Canyon.

Et par minutter senere er det som vi henger over Vegas-versjonen av Eiffeltårnet, Empire State Building, Frihetsgudinnen og – av alle ting – Venezia.

– Hva har du i Europa å gjøre når du har alt på ett brett her? sier han med et skjelmsk smil og fører den dirrende farkosten nordover mot den mest imponerende attraksjonen av alle i det ellers karrige ørkenlandskapet – naturfenomenet Grand Canyon.

Kjærlighetstempel

Millioner av amerikanere har vært i Venezia, Las Vegas. Ikke så rart, for det enorme hotell- og kasino-komplekset The Venetian fremstår på mange måter nesten flottere enn originalen. Gondolierene er hyggeligere, og vannet stinker ikke som det ofte gjør i Italia. I tillegg er alt mye renere og velholdt.

– Vi skal tross alt sørge for at våre gjester har en fin opplevelse – og kommer tilbake, som Abigail Miller forklarte oss dagen før.

Abigail er en blant mer enn ti tusen mennesker som arbeider i det omfattende komplekset.

The Venetian med sine rundt 4000 rom og 3000 suiter fordelt på nærmere 200 000 kvadratmeter er som en by i byen. De 18 restaurantene, et utall butikker, kasinoer, museum og – av alle ting – Madame Tussauds vokskabinett–  gjør at man ikke behøver gå andre steder. Rialto-broen som tar deg over til hovedgaten er gjenskapt med en forbausende detaljrikdom. 

Markusplassen og kanalene er også tro mot originalen helt ned til de syngende gondolieriene.

Det er også nesten så man ikke merker at fremdriften i de karakteristiske kanalbåtene ikke skyldes gondolierens åretak, men en liten motor godt skjult i skroget. Den lille tilsnikelsen er for mange litt av sjarmen med den korte båtturen. Kitchy javel, men ganske koselig likevel.

«En hel verden er med andre ord samlet under det imponerende taket der himmelen – som i eventyrene – alltid er blå.»

En hel liten verden er med andre ord samlet under det imponerende taket der himmelen – som i eventyrene – alltid er blå. For den er ikke virkelig, selv om den kan virke slik, bare veldig godt gjenskapt.