Verdens største artist har millioner av tilhengere verden rundt, men også sin andel «haters» – som gjør hva de kan for å rakke ned på henne.
Enorme avstander
Studenten som har gjort det til en oppgave å måle den miljøbelastningen Swifts reiser påfører miljøet tilhører ifølge eget utsagn ingen av leirene. Alt han gjør, ifølge ham selv, er å loggføre flyvningene.
Jack Sweeney (aka @SwiftJetNextDay), student ved University of Central Florida, holder både fans og hatere oppdatert på Swifts flyvninger og reiser via sin Twitter/X-konto. I fjor toppet Swifts reiser seg med imponerende 286 463 kilometer, og ut oktober i år utgjør Eras-turneen totalt nesten 386 242 tilbakelagte kilometer i privatflyet.
Det er lengre enn en enveis reise til månen.
Har et ansvar
Sweeney redegjør i detalj for reisene Swift gjør, om det er i forbindelse med turnéen eller for å besøke kjæresten Travis Kelce. En liten avstikker fra Tokyo til Las Vegas for å se Super Bowl utgjorde for eksempel 8900 kilometer.
Sweeneys regnestykker er ikke uten kontrovers. For det første hevder Swift at Sweeneys beregninger, spesielt når det gjelder karbonutslipp, som utgjorde rundt 8 293 tonn i 2023 (eller over tusen ganger det årlige utslippet til en gjennomsnittlig person), ikke er helt nøyaktige siden Swift ikke alltid er om bord hver gang flyet hennes tar av.
Sweeney på sin side erkjenner at sangeren kanskje ikke alltid er ombord i jetflyet, men mener hun fortsatt har ansvaret for at det er i luften.
– Selv om hun lar andre chartre det er det hennes fly, insisterer han.
Ingen krenkelser
Dette argumentet er ifølge en uttalelse spesielt viktig for ham, for når det gjelder kjendiser (og deres private jetfly), er de i en helt annen liga når det gjelder karbonutslipp. En studie fra 2022 av selskapet Yard, som spesialiserer seg på markedsføring innen bærekraft, fant at i snitt er hver kjendis ansvarlig for svimlende 3 376,64 tonn CO2 årlig.
Til sammenligning tilfører en gjennomsnittsperson miljøet rundt fire til seksten tonn karbon hvert år).
Det handler heller ikke om antallet flyvninger. Private jetfly slipper ut minst ti ganger mer CO2 per passasjer enn på en gjennomsnittlig kommersiell flytur.
Som følge av Sweenys oppdateringer har Swift satt igang sine advokater for å stoppe det de hevder er trakassering. Hans advokat har på sin side svart Swift med et eget brev som forsvarte Sweeney og hans Twitter/X-konto, og insisterte på at alt er innenfor loven og at det ikke krenker noen av Swifts juridiske rettigheter.
Sweeney delte for øvrig brevet fra Swift på Twitter med bildeteksten «se hva du fikk meg til å gjøre».
Fortsetter
– De prøver å skremme deg ved å ødelegge livet ditt og ved å saksøke deg, men det er ren mobbetaktikk, sier Sweeney, som har lignende kontoer som sporer privatflyene til Elon Musk og LeBron James samt russiske oligarker.
(Sweeneys konto, @ElonJet, nådde mer enn 500 000 følgere før den ble fjernet i 2022 etter at Twitter/X oppdaterte sin policy spesifikt rettet mot kontoer som sporet private jetfly.)
Sweeney sier han fortsatt er forpliktet til å spore Swifts flyreiser. Og Swift er åpenbart fortsatt forpliktet til å avslutte Eras Tour. Så, forutsatt at hun flyr inn og ut av Nashville for hver av sine fem siste turnédatoer (Miami, New Orleans, Indianapolis, Toronto og Vancouver), vil hun være i luften i mer enn 16 000 kilometer til.
Da vil Taylor Swift ifølge Sweeneys beregninger ha reist mer enn 400 000 kilometer i sitt privatfly. Eller det som tilsvarer ti turer jorden rundt.
Langt unna målet
Mens Swift fortsetter å bruke privatjeten sin på sin verdensomspennende turnéen viser det seg at den globale passasjerflytrafikken ikke nå klimamålene. Det viser en ny studie fra miljøvernorganisasjonen Atmosfair.
Ifølge studien forbedret de internasjonale passasjerflyselskapene sin CO2-effektivitet med i underkant av seks prosent, sammenlignet med 2019, det siste året med normal reisevirksomhet før coronapandemien.
Disse tallene tilsvarer en årlig reduksjon av utslippene på 1,4 prosent. Atmosfair sier det trengs en redusering på fire prosent hvert år for at klimamålene i Parisavtalen skal nås, dersom flytrafikken fortsetter å vokse.
Målet til den sivile luftfartsorganisasjonen ICAO ligger på to prosent per år, noe Atmosfair beskriver som utilstrekkelig.
– Det grønne skiftet i flytrafikken er langt unna. Tallene våre viser at sektoren rett og slett er for treg når det gjelder klima, sier Atmosfair-sjef Dietrich Brockhagen. ©