Det viser en ny undersøkelse av nordmenns reisevaner*, i regi av PR-byrået Related. I tillegg er naturopplevelser høyt prioritert. Undersøkelsen viser også at venner og familie er den største inspirasjonen når ferien planlegges, etterfulgt av digitale kanaler og sosiale medier.

Ønsker mer ekte vare

De tre landene som appellerer mest til nordmenn er Spania, Hellas og Storbritannia.

«60 prosent av nordmenn angir matopplevelser som viktige når de skal velge reisemål, sier Related i en pressemelding.

Andre viktige faktorer er storbyopplevelser (47,1 prosent), kulturelle og historiske opplevelser (41,4 prosent) og tid på stranden. Sistnevnte har 57,6 prosent angitt som viktig, noe som tilsvarer en økning på 5,5 prosent sammenlignet med 2021. 

LES MER: Tilværelsens letthet på Iseo-sjøen!

– Generelt kan vi se en økende preferanse for det autentiske og lokale, forklarer Dennis Grauslund, som er Insights & Data Senior Executive i Related og ansvarlig for undersøkelsen.

 Ser man på hvor norske reisende finner inspirasjon til reisemålene sine, er venner og familie fortsatt den viktigste kilden. 

Best image 

Hele 62,4 prosent av nordmenn henter reiseinspirasjon fra venner og familie, som dermed er den klart største inspirasjonskilden. Deretter følger nettkilder som søkemotorer, reisebyråer på nett, nettsteder for turoperatører, anmeldelsessider og sosiale medier som Facebook og Instagram.

LES MER: Da ville vesten lå i Spania!

 I undersøkelsen ble de norske reisende også spurt om kunnskap om og inntrykk av 141 reisemål. Basert på disse svarene er det beregnet en liste over hvilke reisemål som har det beste imaget.

– Vi ser på hvor mange som kjenner til reisemålet, samt hva reisende synes om det. Hvor mange som har vært der, og om opplevelsen var positiv eller negativ, sier forklarer Dennis Grauslund.

– Og blant de som ikke har vært der ennå, hvor mange ønsker å besøke reisemålet? Disse dataene kombineres via en algoritme som beregner en imageverdi, sier Grauslund.

LES MER: Luisas italienske hage!

Med disse dataene på plass er det Spania, Hellas, Storbritannia, Italia og Danmark som har best image som reisemål blant norske reisende.
Av de oversjøiske har Canada best image – etterfulgt av Australia og Thailand. ©

De 10 viktigste faktorene for valg av reisemål

  • Matopplevelser  59,84%
  • Å dra til stranden  57,58%
  • Besøke små og unike byer  53,13%
  • Storbyopplevelser  47,08%
  • Natur-/friluftsopplevelser  42,71%
  • Kulturelle og historiske opplevelser (museer, kulturelle og historiske steder) 41,46%
  • Shopping 37,65%
  • Muligheten til å forfølge reise-/kunstfotografering 34,96%
  • Å dra til fjell og villmark 31,17%
  • All inclusive overnattingsalternativer 27,29%

 Topp 10 kilder til reiseinspirasjon

  • Familie og venner 62,4%
  • Søkemotorer (Google, Bing..) 49%
  • Instagram 43,8%
  • Nettsider for anmeldelser (Tripadvisor, osv.) 41%
  • Nettbaserte reisebyråer 40,6%
  • Nettsteder for reiseselskaper (flyselskaper, hoteller, osv.) 33,6%
  • Reise-TV-programmer 33%
  • Facebook 30,4%
  • Youtube 29,2%
  • Livsstils- og reisemagasiner i trykt format 25,4%

De 10 reisemålene med det beste imaget: Spania, Hellas, Storbritannia, Italia, Danmark, Skottland, Tyskland, Portugal, Island og Irland.

Om undersøkelsen
Utført av Related blant et internasjonalt panel av forbrukere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland. Panelet består av over 200 000 tilfeldig utvalgte personer. Innsamlingen ble utført via internett som et selvutfylt spørreskjema. Til sammen deltok over 2000 personer i undersøkelsen, fordelt på 500 dansker, 500 svensker, 500 nordmenn og 500 finner.
Datainnsamlingen ble gjennomført i midten av januar 2024. Dataene er vektet etter kjønn, alder og geografi, slik at sammensetningen av utvalget matematisk stemmer overens med fordelingen som finnes i de respektive befolkningene.