Advertising Standards Authority (ASA) hevder nemlig at begge kommer med «falske» påstander «Vakthunden» som overvåker reklamemarkedet mener en webside for Hurtigruten Expeditions inneholdt et villedende tilbud, mens et nettsted for Royal Caribbean International antydet at et cruise ville gå fra Venezia når det ikke var tilfelle.

Villedende tilbud

Hurtigruten understreket at de snarest skulle rette opp det de mener var en feilprising som følge av en datafeil. Selskapet mener også at det kun berørte én lugarkategori på et nordlyscruise fra Storbritannia, og at hensikten ikke var å publisere villedende informasjon.

LES MER: Hurtigruten i ukjent farvann!

ASA på sin side gir Hurtigruten en reprimande og ber cruiseselskapet om å sikre at fremtidig promotering av rabatter «ikke villeder ved å krysse over en pris som likevel ikke er den vanlige salgsprisen for cruiset».

I en egen sak understreker ASA at Royal Caribbean må sørge for at deres reklame «må gjøre det klart hvor cruiset går fra og ikke villedende antyde en cruiseavgang fra et bestemt sted hvis det ikke er tilfelle».

Kravet kom etter at Royal Caribbean annonserte for et cruise på nettet med avgang fra Venezia (Ravenna) – en havn som er mer enn to timer unna med bil fra den italienske byen.

«Vanlig praksis»

I sitt tilsvar argumenterer Royal Caribbean for at deres cruiseskip fikk forbud mot å legge til kai i Venezia, og at det derfor var nødvendig å bruke den alternative cruisehavnen som var tilgjengelig for å gi «rimelig tilgang til Venezia og andre regionale attraksjoner». 

Cruiseselskapet sier at «Venezia (Ravenna)» ble brukt konsekvent på nettsidene deres, og at bruken av «Ravenna» var en klargjøring i forhold til at skipet ikke la til kai eller hadde avgang fra havnen i Venezia.

Rederiet mener at «denne bruken av stedsnavn er vanlig praksis i reiselivsbransjen og blir godt forstått av gjennomsnitts-forbrukeren». Det antydes at kunder, hovedsakelig fra USA, i mindre grad vil bestille cruiset om ikke Venezia blir fremtredende, med den reelle havnen Ravenna i parentes.

ASA på sin side foreslo og fikk gehør hos Royal Caribbean for å reversere ordlyden til «Ravenna (Venezia)».

– Fordi forbrukerne sannsynligvis ut fra annonsen trodde at cruiset ville gå fra Venezia, og det ikke var tilfelle, konkluderte vi med at annonsen var misvisende, sier ASA i en kunngjøring.