Det er den britiske pakkereise-operatøren On the Beach som har hentet inn tallene. Av alle som bestiller «Syden»-reiser velger 57 prosent alt inkludert (AI). Det er opp åtte prosent sammenlignet med 2019.

Fleksibilitet

En annen trend er at stadig flere ønsker høyere kvalitet. Det har vært en økning på 20 prosent på i bestillinger på femstjerners-alternativer mot tallene fra 2019.

Også Norges største turoperatør Ving merker en tydelig økning i AI-tallene.

– Med våre egne hoteller der vi selger måltidspakker som tillegg er økningen på 25 prosent på Kanariøyene, sier norgessjef Marie-Anne Zachrisson.

Hun tror det skyldes flere årsaker, blant annet at mange familier ønsker seg forutsigbarhet rundt feriebudsjettet. Zachrisson understreker samtidig at det på Vings hoteller har både all inclusive og inclusive-pakker.

– Den siste er skapt for de som vil kombinere fem dager per uke med måltider på hotellet med et par dager på lokale restauranter, forklarer Zachrisson.

– Det gir gjestene en fin mulighet å velge å dra på utflukt eller spise et annet sted de to resterende dagene, uten at de går glipp av betalte måltider, sier hun. 

Mer alt inkludert

I likhet med engelskmennene er det Kanariøyene som gjelder for nordmenn på vinteren. Gran Canaria og Tenerife er de desidert største vinterreisemålene.

Les mer om Kanariøyene HER!

Hos Vings konkurrent TUI er de mest populære hotellene i vinter alle all inclusive.

– Vi ser at de reisende er mer nøkterne og mer prisbevisste nå enn tidligere, sier kommunikasjonssjef i TUI Nora Aspengren til flysmart24

Ifølge henne velger nordmenn rimelige reisemål, mer all inclusive og venter på de gode tilbudene.

Bestillingstall fra selskapet viser at flere nordmenn nå velger rimeligere destinasjoner enn det vi gjorde under siste sammenlignbare periode.

I likhet med hos Ving velger et overveide flertall av nordmenn som har bestilt en vinterreise hos TUI fortsatt Kanariøyene. Også her peker pilene i retning av mer all inclusive og restplasstilbud enn tidligere år.

Mer variasjon

All inclusive lever med andre ord i beste velgående. En noe påfallende utvikling, ikke minst fordi ferieformen har vært utsatt for til dels sterk kritikk, blant annet fordi «pengene ikke lander på feriemålet, men i lommene på de store turoperatørene».

Noen reagerer også på å «bli sperret inne i et ferieanlegg». Samtidig lever vi i økonomisk usikre tider, med inflasjon, høyere renter og strømpriser, som gjør av de reisende vil ha forutsigbarhet, og trygghet.

Det er noe Ving har plukket opp. De satser videre på all inclusive, også i en mer luksuriøs versjon.

Fra neste sommer introduserer de for eksempel Sunwing All Inclusive Premium på seks av selskapets Sunwing-hoteller, som inkluderer en litt mer luksuriøs måltidspakke der gjestene ifølge turoperatøren kan velge mellom buffé eller á la carte-restauranter i løpet av ferien. 

– Dette passer bra for de som ønsker litt mer variasjon og frihet, her får de også velge blant et bredere utbud av utvalgte lokale og internasjonale viner, forklarer Zachrisson. ©