– Krisepakken kommer i revidert nasjonalbudsjett tirsdag, bekrefter samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) overfor NRK. Milliard-bevilgningen skal også hindre full stopp i flyplass-utbygginger, særlig i nord.
Utviklingen for luftfarten er med andre ord positiv, men det er svært langt igjen før den har hentet seg inn…
Avinor har budsjettert med 12 milliarder kroner i inntekter i år. Administrerende direktør Dag Falk-Petersen anslår at mellom syv og åtte milliarder vil forsvinne, for når det knapt går fly tjener heller ikke selskapet som eier og driver flyplassene penger.
– Kostnadene har vi stort sett beholdt, mens inntektene er borte. Dette er dramatisk, sier Falk-Petersen.
Corona-pandemien har ført til at antallet passasjerer på Avinors lufthavner gikk ned 91 prosent sammenlignet med april i fjor, og antall flyginger er redusert med nesten 60 prosent.
Fram til nå er den totale nedgangen i 2020 på 39 prosent sammenlignet med 2019.
Samtidig er det et lite lys i den lange, mørke tunellen. Analyselskapet OAG, som leverer trafikk-analyser fra de fleste flyselskaper i verden, skriver i et nyhetsbrev mandag om en liten vekst i flytrafikken siste uke på to prosent.
Tendensen som har vært registrert i Norge den siste uken blir nå bekreftet av flere land.
Søndag meldte nettstedet Flysmart24 om en vekst i Norge på opptil 20 prosent hos byråer som er tilknyttet den uavhengige søkemotoren Finn Reise.
Selskapet opplyste at det dreier seg om både flybilletter, hotell og leiebil. For neste uke har selskapene innrapportert en ytterligere vekst, som gjør at OAG antyder at vekstraten da kan begynne å nærme seg 40 prosent av det normale.
Det er i de asiatiske og latinamerikanske markedene at veksten er klart størst. Europa har en vekst på 2,6 prosent siden forrige uke.
Noen av de europeiske selskapene har nå begynt å se på sine ruter igjen, og blant annet Lufthansa-gruppen og British Airways har varslet at de vil satse mer fra juni og juli av.
Mens Air france-KLM nå opererer med kun én flyvning til Norge vurderer Air France å gjenåpne sin Oslo-rute.
Den globale veksten på to prosent siste uke utgjør imidlertid 600 000 flyseter, som er blitt satt inn i trafikk igjen. Totalt er tilbudet nå kommet opp på 30 millioner seter, som er vel 80 millioner færre enn normalt.
Utviklingen for luftfarten er med andre ord positiv, men det er svært langt igjen før den har hentet seg inn til nivået før Corona-krisen. ©