I fjor uttrykte president Emmanuel Macron ønske om et togpass for alle, og etter måneder med forhandlinger er man endelig blitt enige om en nedskalert versjon. Etter suksessen med Tysklands tograbatt-ordning lanserer med andre ord Frankrike sitt eget togpass denne sommeren.
Redusert ordning
Til nyhetstjenesten AFP sier den franske transportministeren Patrice Vergriete at avtalen omfatter alle regioner og forventes å koste 49 Euro per måned. Den vil være tilgjengelig for rundt 700 000 unge under 27 år i juli og august. Billetten vil gjelde ubegrenset reise på TER- og Intercity-tog, men omfatter ikke høyhastighets TGV-tog.
LES MER: 7 gode tips til aktiv ferie i Nice!
Ordningen var opprinnelig ment å gjelde som den tyske ordningen den er inspirert av ubegrenset reise på all lokal og regional offentlig transport uavhengig av alder
Den franske versjonen fikk derimot raskt problemer med noen regionale ordførere som kritiserte mangelen på detaljer i planene og tilbudet fra staten om å finansiere 80 prosent av kostnadene, anslått til 15 millioner Euro – nærmere 175 millioner kroner.
Den franske versjonen er nå redusert til et abonnement på 49 Euro i to måneder, som omfatter et nettverk utenfor Ile-de-France-regionen, og kun for unge mennesker.
Betydelig rimeligere
Til tross for endel uenighet har regionale myndigheter nå gått med på planene, ifølge Vergriete. Det vil i utgangspunktet være et ettårig eksperiment, men det er håp om at det skal utvides og utvides i fremtiden.
Tross kritikken mot ordningen vil den ifølge tranportministeren åpne store deler av landet til overkommelige priser i sommer for ungdom. TER-tog forbinder lokale reisemål i franske regioner og betjener rundt 1,1 millioner passasjerer per dag.
LES MER: Djevelens verk i Champagne!
Populære TER-ruter inkluderer Bordeaux til Arcachon (som normalt koster rundt 13 Euro) og Marseille til Toulon (14 Euro). Pendlere som gjør disse reisene regelmessig kan spare hundrevis av euro med et pass.
Den mindre enn fire timer lange turen fra Lyon til Marseille er et annet alternativ der en enveisbillett ofte koster mer enn prisen på det nye togpasset. Populære intercity-togruter inkluderer Bordeaux til Montpellier, og togpasset vil også føre til besparelser på en tur/retur.
Inntil videre vil ordningen kun være tilgjengelig for ungdom under 27 år. ©