Oppstarten er 1. juli 2024, og blir daglig med en Boeing B777-300ER-maskin. Dette utgjør en økning i antallet seter med rundt 12 prosent sammenlignet med tidligere.
Mange norske
Ankomst- og avgangstidene blir som før pandemien, med tidlig morgenankomst i Oslo, ettermiddagsavgang fra Oslo og ankomst tidlig morgen i Bangkok.
LES MER: Bangkok – verdens største gatekjøkken!
– Dette er en svært populær rute, ikke bare for norske reisende som skal til Thailand og videre, men også for mange reisende fra Sørøst-Asia og Oseania, som synes Norge er et attraktivt og eksotisk reisemål, sier leder for trafikkutvikling for Asia og Amerika, Ulv Elbirk.
Ifølge ham er gjenopptakelsen av ruten et viktig skritt for Oslo lufthavn med tanke på å styrke asiatisk trafikk. Thai Airways vil betjene mange norske reisende som ønsker å besøke Thailand og andre reisemål i Asia og Australia.
Kjærkomment tilskudd
Samtidig vil det også tiltrekke seg flere gjester fra Thailand, Singapore, Indonesia og andre land i regionen.
– Spesielt sjømatnæringen vil dra nytte av den økte fraktkapasiteten som Thai Airways tilbyr, sier Elbirk.
Ruten har vært et ønske fra næringen i flere år, og gjenopptakelsen av flyruten vil bidra til å styrke handelen mellom Norge og Asia.
– I tillegg til passasjerer kommer de store mengdene med frakt, spesielt fersk sjømat, som sendes til Bangkok og videre, og denne ruten vil være et kjærkomment tilskudd til allerede etablere fraktruter, understreker Ulv Elbirk. ©