Det er snakk om nye høyhastighetsbaner og forbedringer av eksisterende jernbanenett.
Kortere reisetid
Milliard-investeringen vil gjøre det enklere å reise med tog i det sørvestlige Frankrike Blant annet skal høyhastighets-forbindelsen som går fra Paris til Bordeaux utvides, slik at byene Toulouse og Dax også kan koble seg på nettverket.
Landets statseide jernbaneselskap SNCF Réseau forventer at hver av de to nye linjene vil bli brukt av fem millioner reisende årlig, da de vil forkorte reisetiden betydelig og dermed gjøre det lettere å ta toget videre til andre europeiske byer.
For eksempel vil det være mulig å reise fra Bordeaux til Bilbao eller Barcelona på henholdsvis to timer og 20 minutter og tre timer og 50 minutter.
Oppgraderingen vil også skape bedre transportmuligheter mellom Paris og de mellomstore byene i de franske regionene Occitanie og Nouvelle-Aquitaine.
Koblet på
Byggearbeidene starter senere i år. Totalt forventes hele prosjektet å beløpe seg til til nærmere 150 milliarder kroner, som skal finansieres i et samarbeid mellom den franske staten, myndighetene i Occitanie og Nouvelle-Aquitaine og EU.
LES MER: Salg og skygge i Antibes
De mange milliardene skal blant annet brukes på analyser, selve byggingen av jernbanene og kjøp av grunnen som de nye linjene Bordeaux-Toulouse og Bordeaux-Dax skal bygges på, skriver nettstedet RailTech.
Disse to jernbanelinjene vil ha en total lengde på 327 kilometer, med 55 kilometer delt mellom dem. De vil bli koblet til det eksisterende jernbanenettet sør for henholdsvis Bordeaux og nord for Toulouse og Dax.
Stor miljøgevinst
Prosjektet har vært delt inn i flere faser, hvor den første er å bygge de 327 kilometer lange strekningene. Deretter venter modernisering og forbedringer av flere allerede eksisterende deler av jernbanenettet.
Deretter starter arbeidet med å etablere forbindelser mellom de to regionenes mellomstore byer og Bordeaux, hvorfra passasjerer kan fortsette til den franske hovedstaden.
Her skal det lages et nettverk av byer som ligger i en avstand på mellom 30 og 90 minutter fra Bordeaux.
Når de nye linjene tas i bruk og dagens er forbedret, er det beregnet at togdriften vil erstatte 7,7 millioner bilreiser og to millioner flyreiser. ©