Lavprisselskapet betalte vel én milliard kroner for konkurrenten Widerøe. Kjøpet skal komme de reisende til gode, lover Norwegian-sjefen.

Bedre tilbud

På grunn av prosessen til Konkurransetilsynet har ikke det to selskapene kunnet innlede noe offisielt samarbeid før nå. 

Og Norwegian-sjefen har allerede flere planer. Blant annet skal kundene i fremtiden kunne fly med en gjennomgående billett på tvers av de to selskapene.

– Det vi synes var veldig hyggelig var at Konkurransetilsynet spurte passasjerene og kundene om hva de synes, sier Norwegian-topp Geir Karlsen til TV2.

– Nå kan kombinasjonen Norwegian og Widerøe i enda større grad ta opp konkurransen med en dominerende aktør som har fungert i markedet i svært lang tid.

LES MER: Lofoten – de siste vikingers land!

For ham blir et av de viktigste områdene å sy sammen Widerøes nettverk sammen med Norwegian sitt. Det vi ser er at vi skal få til en sømløs gjennomgående trafikk der man kan benytte seg av Norwegian i enda større grad enn det man har gjort i dag.

– Det vil gi et bedre tilbud for passasjerer som reiser både fra utlandet og inn til Norge, sier Karlsen.

Ting tar tid

I hvilken grad samarbeidet vil påvirke prisene i positiv retning for passasjerene gjenstår å se. Norwegian har hele tiden hevdet at det vil skje, tross manglende konkurranse på Widerøes ruter.

LES MER: 9 tips til kongen av fjordene!

55 prosent av disse er på anbud.

Det vil si at disse strekningene er subsidiert av staten. Her vil det komme prisendringer.

– Anbudet gjør at maksprisene synker med 50 prosent fra første april. Det gjør at de reisende vil oppleve en helt annen virkelighet, så får vi håpe at rammebetingelsen er med oss, sier Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe, til TV2.

Nilsen understreker at billettprisen er knyttet til drivstoffpriser og valutakurser. 

– Vi håper at vi kan få til et rimeligere tilbud ut til markedet enn det man ellers ville ha fått gjennom det vi gjør med Norwegian nå.

Widerøe er store på kortbanenettet og på mellomdistanse-flyvninger. Norwegian har større fly, og lengre distanser.

– Det vil ta litt tid før det blir en løsning slik at begge selskap kan selge hverandres produkter, men det kommer. Det er bare et spørsmål om tid, sier Karlsen.

På hver sin kant

Han kan derimot ikke garantert at prisene på rutene som ikke er subsidiert av staten vil gå ned

– Vi garanterer ingenting. Det er markedet om tilbud og etterspørsel som bestemmer det, understreker Karlsen.

Det å eie to flyselskap gjør også at det blir en del doble funksjoner. Blant annet avvikling og overvåking av rutetrafikken som skjer både i Bodø (Widerøe) og i Oslo (Norwegian).

LES MER: Ved veiens ende!

– Vi skal ta ut synergiene mellom de to selskapene, men samtidig har vi understreket at Widerøe skal bestå som i dag med den samme ledelsen, og med kontor her i Bodø, sier Karlsen.

Ifølge ham skal det ikke sies opp folk, eller at organisasjonene skal slås sammen. 

– Det er ikke planen per i dag. Det er helt sikker ting som Widerøe kan hjelpe Norwegian med, og motsatt. Det vil vi bruke litt tid på å gå inn i nå, sier Karlsen. ©