Det nye togtilbudet som forbinder Madrid og Lisboa har som mål å være operativ innen 2030 – når de to landene er vertskap for verdensmesterskapet i fotball.
Prioritert
De to hovedstedene har ikke vært forbundet med et direktetog siden 2020, da Spanias statseide jernbaneselskap Renfe avviklet sin nattog-tjeneste.
Den nye ruten – som vil kutte reisetiden fra over ti timer til bare tre – har fått offisiell godkjennelse av EU-kommisjonen.
– Vi jobber med en plan for å styrke høyhastighetsforbindelsene mellom de store europeiske hovedstedene, og Madrid-Lisboa er en av våre toppprioriteringer, sier EU-kommissær for transport, Apostolos Tzitzikostas, i en kommentar.
På den annen side – den portugisiske regjeringen planlegger også en ny flyplass i Lisboa-regionen som en del av arbeidet for å forbedre forbindelsene til landet.
Strekker kystlinjen
Den første delen av et nytt høyhastighets togspor i Portugal skal være klar for de første reisene i år. Den 100 km lange linjen fra Elvas til Evora vil kutte reisetiden mellom Lisboa vest i Portugal og Badajoz vest i Spania fra tre og en halv til under to timer.
Den vil være en del av et bredere iberisk høyhastighetsnettverk som også vil koble Lisboa til Porto på rundt én time og 15 minutter – mindre enn halvparten av tiden det tar i dag.
Ifølge det spanske nyhetsnettstedet El Español er det håp om at linjen vil forbinde Madrid og Lisboa via Badajoz på seks timer innen 2027 og tre timer innen 2030 når hele ruten er i drift.
Kystlinjen kan i mellomtiden strekke seg til Vigo, Santiago og A Coruña i det nordvestlige Spania, mens Madrid kan kobles til Porto via Salamanca.
Renfe sluttet å drifte Madrid-Lisboa Trenhotel Lusitania i mai 2020 på grunn av pandemien, og gjenopptok aldri tjenesten.
Støtter forbindelsen
Renfe må investere 15 millioner euro (nærmere 180 millioner kroner) for å tilpasse deler av det rullende materiellet til portugisisk infrastruktur, ifølge avisen La Información.
Ulike utfordringer med infrastruktur må avklares før grenseoverskridende tog kan kjøre. Disse inkluderer avvik i elektriske spenninger og signalsystemer som ikke forventes å bli løst før i minst 2025, melder nyhetssiden.
Men i 2023 støttet de spanske og portugisiske statsministrene planene for å forbedre togforbindelsen mellom de to landene deres i tråd med EUs plan om å liberalisere Europas jernbaner.
Venstrekoalisjonen Sumar i parlamentet har gitt uttrykk for sin støtte for en jernbaneforbindelse for å støtte bærekraftig reise og øke økonomiske forbindelser mellom Spania og Portugal. ©