Det er ennå ikke kjent hvor mange flyreiser som faktisk vil bli påvirket av restriksjonerne. Landet har vurdert et forbud siden 2021 som en del av klimahandlingsplanen for 2050.
Politisk avtale
Flyreiser med et jernbanealternativ som tar mindre enn to og en halv time skal etter planen ikke lenger være tillatt «bortsett fra tilfeller av forbindelse med knutepunkt-flyplasser som knytter seg til internasjonale ruter». Det er foreløpig ikke klart når tiltak vil bli innført eller hvilke ruter som vil bli berørt.
Forbudet må gå gjennom flere stadier av endringer før det kan godkjennes av Senatet og til slutt bli lov.
Den skisserte begrensningen er en del av en avtale av Spanias koalisjonsregjering. Teksten som de to politiske partiene – PSOE og Sumar – ble enige om, søker også å se på den potensielle effekten av å begrense bruk av private jetfly, i tillegg til et EU-direktiv om skattlegging av energiprodukter, inkludert parafin som brukes som flydrivstoff.
Tiltakene kommer etter at den franske regjeringen i fjor offisielt forbød innenlands flyvninger for reiser som kan gjøres på mindre enn to og en halv time med tog.
Minimal virkning
Hvilken innvirkning vil forbudet mot kortdistansefly ha? I utgangspunktet inkluderte Sumar-leder Yolanda Díaz sitt utkast til forslag å kvitte seg med kortdistanseflyvninger med jernbanealternativer på mindre enn fire timer, men er redusert til to og en halv time.
Det første utkastet til forslaget ville ha spart opptil 300 000 tonn CO2 og 50 000 flyvninger per år, ifølge en studie utgitt i fjor av Ecologistas en Acción.
Koalisjonen av miljøgrupper sier i en uttalelse at elleve flyruter kan erstattes av togreiser under fire timer, noe som reduserer Spanias CO2-utslipp med nesten ti prosent.
Rapporten vurderte hovedsakelig flyreiser til og fra Madrid. Men – mange av dem er neppe inkludert i det gjeldende forbudet, da det er en internasjonal flyplass.
Som tilfellet er med tiltak innført i Frankrike, kan antallet flyreiser som faktisk påvirkes av tiltakene være minimalt.
Opposisjonspartiene PP og Vox er imot et forbud, og sistnevnte sier at det vil gjøre Spania «mindre konkurransedyktig». Guillermo Mariscal i PP forklarer at han mener initiativet er «ineffektivt», fordi det bare vil resultere i en 0,06 prosent reduksjon i utslipp, ifølge data fra College of Aircraft Engineers (COIAE). ©