I en undersøkelse* i regi av reisearrangøren Apollo oppgir ni av ti at de aldri har lånt penger til å finansiere en feriereise.
Reisen høyt prioritert
At ferie er høyt prioritet hos svært mange gjenspeiles også i Apollos egne tall, hvor salget nå ligger 25 prosent høyere sammenliknet med samme tid i fjor. Størst er økningen blant barnefamilier, hvor salget har økt 30 prosent i 2023.
– Det har vært høy etterspørsel rundt reiser gjennom hele året, men det tok seg spesielt opp i vår og ikke minst nå i forkant av vinteren, sier kommunikasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo.
Hun mener det blant annet kan skyldes skuffelsen over årets sommervær her hjemme, og det forestående vinterhalvåret.
De spurte i undersøkelsen mener reisingen handler mer om helse enn varmegrader. I undersøkelsen oppgir halvparten at de ikke ville hatt noe å se frem til om de sluttet å reise. Hver femte ville følt seg «umotivert og rastløse», og hele 16 prosent svarer at de ville vært «ulykkelige». Samtidig mener 34 prosent at reiser forsterker relasjonen til venner og familie – og like mange sier at det å reise rett og slett gjør dem lykkelige.
– At vi prioriterer reiser høyt, også i nedgangstider, bunner først og fremst i behov for tid og rom til å dyrke kvalitetstid med våre nærmeste, og oppleve spennende ting, sier Rivera.
Unike opplevelser
I undersøkelsen svarer hele 87 prosent at de aldri har lånt penger for å finansiere en feriereise. For å ha råd og mulighet til å opprettholde reisevanene våre velger mange i stedet å avstå fra hverdagslige «pengeslukere», som restaurantbesøk (34 prosent), bestille mat på døra (29 prosent), samt nytt interiør (27 prosent) og nye klær (23 prosent).
Skjønnhetsbehandlinger, konserter, taxiturer og streamingtjenester er også ting vi kutter ned på når økonomiske prioriteringer må tas for å kunne reise.
– Det er ikke tilfeldig at mange av øyeblikkene vi husker spesielt godt er knyttet til en ferie, eller en reise. Det er da vi oppdager nye kulturer, dufter og smaker og har tid til å gjøre ting sammen. Det gir helt unike minner og opplevelser vi samles rundt i mange år etterpå, konkluderer Rivera.
Flere til storbyen
En undersøkelse i regi av turoperatøren TUI viser at andelen nordmenn som planlegger å reise utenlands de neste 12 månedene har økt med åtte prosentpoeng siden forrige måling i vår, fra 53 til 61 prosent.
–Valget av de litt kortere storbyferiene og klassiske pakketurer til Gran Canaria tyder på at man setter den store reisedrømmen på litt på pause. Dette er jo reisemål med kortere flytid og priser som kan tilpasses de flestes lommebøker, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen, i en pressemelding.
I TUIs undersøkelse oppgir kun 13 prosent av nordmennene at de ikke skal reise til utlandet, mens 25 prosent er usikre. Hele 39 prosent svarte at storbyferie er det man drømmer mest om i høst og vinter. Kanariøyene inntar en andreplass med 18 prosent, mens Karibia, Maldivene eller USA deler på tredjeplassen som drømmedestinasjon med 17 prosent. ©.
* Undersøkelsen ble gjennomført av Kantas på vegne av Apollo i august 2023. Undersøkelsen hadde over 1000 respondenter i alderen 18-70 år i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.