Flyselskaper har lagt ned et betydelig arbeid de siste månedene for å overbevise reisende om at det er trygt å fly. Mye tyder imidlertid på at innsatsen neppe har lønt seg. I hvert fall om du skal tro en studie utført av det amerikanske byrået J. D. Power.

Den viser at reisende frykter smitte inne i flyet mer enn under noen annen del av den totale reisen.

Ifølge studien var 37 prosent av de reisende som ble spurt bekymret for Corona-smitte ombord i flyet. Det var nesten det tredobbelte av de 13 prosentene av reisende som var bekymret for å bli smittet av viruset på tog, i drosjer eller annen transport til og fra flyplassen.

Andre deler av reisen genererte enda mindre bekymring for smitte. Ti prosent av respondentene var bekymret for virusoverføring i sikkerhets-sjekken på flyplassen, ni prosent for det samme ved avgangs-gaten, mens syv prosent bekymret seg over smitte i billett-skrankene.

Bare fem prosent trodde de kunne få viruset på toalettet eller i butikker på flyplassen.

Reisende var minst bekymret for hoteller og leiebiler. Bare to prosent av respondentene sa de fryktet Covid-19-eksponering i løpet av disse delene av reisen.

– Primært handler det om den reisendes mulighet for kontroll, skriver J.D. Power i en melding knyttet til studien. 

Og det er nettopp det de «bekymringsfrie områdene» har til felles. Hotellrom eller leiebil krever ikke langvarig samhandling med fremmede. Disse kan du selv kontrollere. 

I løpet av pandemien har flyselskaper og andre reiseaktører som hoteller intensivert rengjørings- og sikkerhets-protokollene og ikke minst markedsført disse initiativene. J.D. Power-studien viser at denne innsatsen har virket. Da forskere spurte de reisende om deres inntrykk av ulike merkevarer og deres Corona-respons sa 27 prosent at de hadde blitt mer positive sammenlignet mot bare fem prosent som vurderte de samme merkevarene negativt.

Av reisende som var klar over enkelte merkevarers Corona-satsing var 36 mer positive. Undersøkelsen ble gjennomført i en fem ukers periode frem til 15. oktober. ©