De raskeste togene i verden går mellom noen av de største byene, som Shanghai og Beijing, eller Strasbourg og Paris. Disse kan komme opp i nærmere 600 kilometer i timen. 

I USA dominerer flytrafikken. Åtte av verdens travleste flyplasser ligger i Amerika. Men når det gjelder tog hangler landet langt etter. Her det Europa og særlig Asia som leder an. 

I en tid der bærekraft er blitt en viktig komponent i all utvikling har togreiser fremstått som en sentra driver. Flyene er kanskje raskere fra punkt til punkt, men regner du inn det faktum at de fleste togene tar deg fra det ene bysenteret til det neste er det plutselig ikke lenger gitt at du totalt sett kommer raskere frem med fly. 

Husk at du også skal komme deg til flyplassen, sjekke inn bagasje og gå gjennom sikkerhetskontrollen – for å nevne noen av hinderne du må over før flyet faktisk er i luften.

Her er de syv raskeste.

VERDENS RASKESTE: Den kinesiske L0-serien.

1. L0-serien Maglev: 602 km/t (maksimal hastighet)

Dette japanske toget er under utvikling og er under uttesting. Det har rekorden for tog med en hastighet på 602 km/t. 

Det første strekket (Tokyo til Nagoya) åpnes opp i 2027, før det utvides til Osaka. Når dette strekket er fullført vil L0-serien kjøre med en maksimal driftshastighet på rundt 500 km/t, som gjør unna  turen fra Tokyos Shinagawa-stasjon til Osaka (over 500 km) på én time og syv minutter.

L0-seriens teknologi kalt maglev (magnetisk levitasjonstog) får toget til å sveve i hastigheter som overstiger 145 km/t. Teknologien brukes for tiden over hele verden (se se nummer fire), og i USA snakkes det om å sette inn et slikt tog mellom Washington, D.C. og Baltimore.

2. TGV POS: 575 km/t

Frankrike har hatt høyhastighetstog i mange år. Og i 2007 satte TGV POS verdensrekorden for tog med imponerende 575 km/t, før den ble overgått av Japans L0-serie i 2015. Toget drives av det franske jernbaneselskapet SNCF på LGV Est-ruten, som går mellom Paris, Øst-Frankrike og Sør-Tyskland. I vanlig tjeneste når toget en topphastighet på 322 km/t. 

3. CRH380A Hexie: 486 km/t

Kinas CRH380A Hexie (også kalt Harmony) kan cruise i 380 km/t, men har vært oppe i 486 km/t under testing. Imponerende nok er dette elektriske høyhastighetstoget bare er en av fire kinesiske togserier utviklet for å operere på de nybygde høyhastighets hovedlinjene. CRH380A er trolig den raskeste, men CRH380B, CRH380C og CRH380D ligger ikke langt etter.

4. Shanghai Maglev: 431 km/t

I likhet med Japans L0-serie, er Shanghai maglev (også kalt Shanghai Transrapid) et magnetisk levitasjonstog. Selv om det lander som nummer fire på denne listen, takket være en topphastighet på 430 km/t, er det faktisk det eldste kommersielle maglev-toget som fortsatt er i drift. Flyr du inn til Shanghai Pudong internasjonale lufthavn tar dette toget deg inn til sentrum av Shanghai eller til endestasjonen i utkanten av sentrale Pudong.

5. HEMU-430X: 262 mph

Mens Sør-Koreas HEMU-430X ble bygget for å operere med en maksimal hastighet på 430 km/t, nådde det «bare» 421,4 km/t i mars 2013. Om det ikke helt svarte til forventningene er Sør-Korea uansett det fjerde landet i verden (etter Frankrike, Japan og Kina) som utvikler et tog som kjører over 420 km/t.

6. Fuxing Hao CR400AF/BF: 418 km/t

Kinas Fuxing Hao (også kjent som Fuxing eller CR-serien EMU) opererer regelmessig med hastigheter på opptil 354 km/t – men under testing nådde det imponerende 418 km/t. Fuxing Hao kjører på flere høyhastighetslinjer i Kina, inkludert den populære ruten mellom Beijing og Shanghai.

7. Frecciarossa 1000: 395 km/t

Kina dominerer utviklingen av høyhastighetstog, men Italias Frecciarossa 1000 (også kjent som ETR 400) kjører med imponerende hastigheter mellom byer som Milano, Firenze, Roma og Venezia. Mens Italia begrenser togene til en hastighet på 306 km/t, nådde Frecciarossa 1000 angivelig en topphastighet på 394 km/t i 2016. ©