Det er særlig den politiske situasjonen som driver besøkende til «solskinnsstaten».
Merkbar økning
Da Donald Trump var tilbake til Det hvite hus i 2025 opplevde Florida og da særlig Palm Beach County en reiselivsboom.
I januar steg prisen på tilgjengelige hotellrom (RevPar) i Palm Beach County med 17 prosent, til 2600 kroner. Det er mer enn Miami-Dade, som lenge har vært prisledende. Der var snittprisen i samme periode 2200 kroner.
LES MER: «Lille Europa» i Fort Lauderdale!
Gjennomsnittsprisen per hotellnatt (ADR) var 3400 kroner, en økning på syv prosent.
– Vi så definitivt en merkbar økning under Trumps første presidentskap, men denne gang startet det tidligere, og er mye sterkere, sier direktør Peter Ricci ved Florida Atlantic University til nyhetstjenesten Travel Weekly.
Fenomenet omtales som «Trump bump» – et sterkt økonomisk løft særlig når Donald Trump besøker området.
Alt peker oppover
Det er ikke bare hotellene som tjener gode penger. Worth Avenue, Palm Beachs eksklusive handlegate, melder om rekordsalg.
– Globale ledere og følget deres reiser gjennom Palm Beach, og de bruker store mengder penger, sier Doug Evans til til Business Insider.
Evans er administrerende direktør i Palm Beach handelskammer,
Bettina Landt, administrerende direktør ved hotellet White Elephant Palm Beach, oplever også en betydelig Trump-effekt.
– Januar var vår beste måned noensinne. Og februar, mars, april… alt peker oppover, sier hun til Travel Weekly.
Mye tyder på at det ikke bare er et midlertidig løft.
– År etter år ser vi stadig bedre tall for hele reiselivsnæringen, sier Milton Segarra, administrerende direktør i destinasjonsselskapet Discover The Palm Beaches, til Palm Beach Post.
Nye hoteller
Denne delen av Florida genererte 78 milliarder kroner i inntekter i 2024. Målet for 2025 er ifølge Milton Segarra 85 milliarder kroner.
For å sikre at det ikke bare er en Trump-effekt, gjøres det nå en bred, men målrettet innsats. For eksempel er sportsbegivenheter en viktig del av fremtidig vekst. Innen 2025 vil Palm Beach County Sports Commission være vertskap for over 200 sportsbegivenheter med fokus på golf, baseball, basketball og hestesport.
Samtidig styrker Palm Beach sin kulturelle profil. Den nye kampanjen «Se mer enn du kom hit for» har som mål å synliggjøre kunst, historie og kulturarv.
Hotellinvesteringene er også betydelig, spesielt i luksussegmentet. Oracle-gründer Larry Ellison har kjøpt Eau Palm Beach Resort & Spa, og Salamander Collection har overtatt PGA National Resort.
British Iconic Luxury Hotels har åpnet Palm House, og Oetker Collection – best kjent i Europa for Le Bristol i Paris – gjør sin første amerikanske satsning i form av Vineta Hotel. ©