Det er med andre ord ikke bare når passet ditt utløper du må være oppmerksom. Eller at du har bestilt billett til feil by. Om du har et mellomnavn du ikke bruker i hverdagen kan det føre til utfordringer om det ikke stemmer overens med det du har i passet.
Problemer med ø
Derfor bør du sørge for at ditt fulle navn (for-, mellom- og etternavn) er riktig i bestillingen. Det høres kanskje enkelt ut, men reglene – spesielt når det gjelder mellomnavn – kan være forvirrende for noen reisende.
Fra et juridisk synspunkt er den eneste regelen at navnet på bestillingen din må samsvare med navnet på passet ditt, førerkortet eller en annen form for ID akseptert av sikkerhetskontrollen.
Om mellomnavnet ditt er oppført i passet bør det mellomnavnet stå på bestillingen din. Er ikke mellomnavnet oppført i passet bør du holde deg til det.
At du som undertegnede har en «ø» i navnet bør du sjekke om den skrives som «o» eller «oe» i bestillingen, og følge den skrivemåten gjennom hele prosessen.
Du kan for eksempel uansett ikke sjekke inn online om du ikke skriver dette riktig.
Om alt dette praktiseres ulikt kan du risikere å bli strandet der du mellomlandet. Noen steder velger man også å overse at navnet på billetten ikke korresponderer med navnet i passet. Til syvende og sist er det opp til sikkerhetskontrollen om de vii la deg plassere, og i de fleste tilfellene går det som regel greit. Gjør de det ikke underveis på reisen kan du risikere å bli strandet.
Det er med andre ord greit å alltid være på den sikre siden.
Trippelsjekk
Underveis kan det oppstå en forskjell mellom navnet på reservasjonen din og navnet på boardingkortet ditt. Relativt ofte kombineres nemlig fornavn og mellomnavn på boardingkort, men dette bør ikke være grunn til bekymring. Her er det gjerne plassmangel i selve utstedersystemet som forkorter navnet, eller slår dem sammen.
I mange tilfeller, på grunn av begrensningene i flyselskapssystemer, er for eksempel navnene sammenkoblet uten mellomrom. Dette er imidlertid en vanlig hendelse, og flyplass-personalet er kjent med at det skjer.
I noen tilfeller kan mellomnavnet til og med falle helt av boardingkortet, men så lenge navnet ditt i bestillingen – ikke boardingkortet ditt – stemmer overens med passet ditt er alt i orden.
Skulle du være usikker – kontakt flyselskapets kundeservice umiddelbart for å unngå potensielle problemer.
Ulike land og flyselskaper har gjerne sine egne krav, men generelt sett er den gylne regel den samme: Trippelsjekk at navnet på bestillingen din er det samme som i passet ditt når du til slutt klikker «bestill».
Kilder: Avinor, T+L