Etterspørselen etter tog øker på alle områder – høyhastighetstog, luksus- og langdistanse dag- og nattog. I mange land overstiger antallet jernbanereiser 2019-nivåene – et mye raskere oppsving enn de fleste eksperter hadde spådd.
Årsaken til veksten skyldes flere faktorer. Vår stadig mer urbaniserte globale befolkning krever god mobilitet – i byene, og mellom dem. Mange av oss ønsker også etter et raskt, pålitelig og bærekraftig alternativ til sterkt trafikkerte motorveier eller kortdistansefly.

Land over hele verden investerer derfor tiltalls milliarder av kroner i ny infrastruktur, som skal bidra til enda bedre forhold for togreisende i årene som kommer.
I tillegg handler tog om mer enn bare transport. For mange er de beste togreisene et reisemål i seg selv, en uforglemmelig opplevelse som kan variere fra tog med vogner som tilbyr et 360-graders panorama av de sveitsiske alpene til et super-deluxe «hotell på skinner», som det ikoniske Venezia Simplon-Orient-Express.
Her er åtte spennende togreiser i 2025:
Nattog fra Paris Berlin
Togforbindelsen mellom to av Europas mest besøkte hovedsteder har tradisjonelt vært ganske dårlige, uten direkte tog siden 1990-tallet. Dette endret seg nylig, med introduksjonen av et direkte nattog som drives av ÖBB (Østerrikes statsjernbane).
«Nightjet»-forbindelsen, som i utgangspunktet kjører tre ganger i uken via Strasbourg og Frankfurt, går også på natten, med service av høy kvalitet for forretningsreisende og turister.
LES MER: På luksustogtur i Spania!
Som med andre nye Nightjet-ruter forventes etterspørselen å være høy. Seteprisen starter på kun 375 kroner, sovekabiner fra cirka 1200 kroner per person.
Paris-Berlin får også en forbindelse på dagtid ettersom det franske statlige jernbaneselskapet SNCF har introdusert et direkte TGV høyhastighetstog, med en reisetid på rundt syv timer.
Italias nye superluksustog
Et år senere enn forventet kunne det nye super-deluxe-toget «Orient Express – La Dolce Vita» ønske sine første passasjerer velkommen.
Det er den franske hotellgruppen Accor som står bak togtilbudet, som er rettet mot designbevisste reisende. Her er den tradisjonelle Belle Epoque-stilen til Venezia Simplon-Orient-Express byttet ut med italiensk dekor, kunst og arkitektur fra 1960-tallet, samt et eksteriør inspirert av motorbåter i luksusklassen som legendariske Riva Aquarama.
LES MER: Tilværelsens letthet på Iseosjøen!
Toget krysser Italia fra nord til sør med seks ulike reiseruter som viser landets utallige historiske skatter, fra de italienske alpene, Venezia og Roma til Matera og Palermo i sør.
Reisene til Sicilia inkluderer også en minneverdig reise over Messinastredet på Europas siste passasjertogferge.
Prisene starter på rundt 22 750 kroner per person for én eller to netter.
Nattog fra Brussel til Praha
Etterspørselen etter nattog i Europa har allerede overgårtt tilbudet, som har ført til nye ruter. Det belgisk-nederlandske samarbeidet European Sleeper ble etablert i 2023 og gir en sårt tiltrengt direkte forbindelse mellom byer i Vest- og Sentral-Europa.
Å koble sammen fire av kontinentets mest populære byer er høyt etterspurt, spesielt i de travle sommermånedene. De nyrenoverte vognene har sovekupéer, sofasenger og liggende seter rettet mot reisende på ulike budsjetter, og er utstyrt med moderne funksjoner som ladepunkter og WiFi.
European Sleepers Brussel-knutepunkt åpner også muligheter for britiske og franske reisende til å nå sentrale europeiske byer lettere gjennom enkle forbindelser med Eurostar internasjonale tog i den belgiske hovedstaden.

I høy fart til Pompeii
Mer enn fire millioner mennesker per år besøker den romerske byen Pompeii i Sør-Italia, som ble ødelagt av et vulkanutbrudd i 79 evt. For de som bruker offentlig transport, har det ikke alltid vært den enkleste turen, og krever bytte i Napoli fra tog med nasjonale nettverk til en vaklevoren, utdatert lokal transitt – de beryktede Circumvesuviana-togene.
Nå kjører imidlertid høyhastighets-alternativet Frecciarossa (røde pil) mellom Roma og Pompeii, som kun tar to timer.
I stedet for å kjøre én dag i måneden, slik de gjorde i prøveperioden i 2023, vil ruten nå operere en mer levedyktig én gang i uken. Når du forlater Roma like før kl. 09.00, lar turen besøkende åtte timer til å utforske Pompeii og fortsatt være tilbake i Roma innen kl. 21.00 for en sen middag.
For å spare tid er inngangsbilletter og informasjon tilgjengelig på toget og dedikerte skyttelbusser tar passasjerer fra stasjonen til ruinene.
Det er dog én begrensning. Toget går kun på søndager og utvalgte helligdager.
Full fart fra Madrid til Paris
Til tross for titalls milliarder av kroner investert i nye høyhastighetsforbindelser i Pyreneene, var grenseoverskridende jernbanetjenester mellom Spania og Frankrike lenge tilgodesett med kun et par tog per dag.
Dette endret seg i 2024, da både spanske og italienske togselskaper økte konkurransen med franske TGV-er, som for tiden kjører ruten. Den spanske nasjonale jernbaneoperatøren Renfe introduserte nye ruter fra Madrid og Barcelona til Lyon/Marseille i 2023, og Trenitalia introduserte i fjor en Paris-Barcelona-Madrid-forbindelse, med sine hurtiggående Frecciarossa-tog.
Trenitalia opererer allerede i Frankrike og Spania, og den nye Paris-Barcelona-ruten vil gi utvidede høyhastighets reisemuligheter knyttet til sin separate Iryo-operasjon, som konkurrerer med Renfe på flere ruter ut fra Madrid.
Oriental luksus
Etter et opphold på fire år er turoperatøren Belmond tilbake med Eastern & Oriental Express med turer gjennom Malaysia fra Singapore til Kuala Lumpur, før den fortsetter nordover til Langkawi og Penang.
Toget er omhyggelig oppgradert for å opprettholde statusen som en femstjerners luksusopplevelse. Den ikoniske utendørs observasjonsbalkongen på baksiden av toget og dens legendariske pianobar er fortsatt en viktig del av E&O-opplevelsen.
Priseksempel: «Essence of Malaysia»-starter på i underkant av 40 000 kroner per person. Det inkluderer etter sigende fenomenale matopplevelser.
Neste generasjon Nightjet
I løpet av de siste årene har Østerrikes Nightjet-tog med sovevogner vært en slags katalysator for renessansen for nattog som hadde forutsett for et tiår siden. Nye ruter og en flåte på 33 nye spesialbygde tog utvider og forbedrer nå Nightjets tilbud til europeiske reisende betydelig.
Reisende fra Wien og Innsbruck til Hamburg vil være de første som får gleden av de nye togene, med kapasitet på 230 km/t, men de vil gradvis utvides til andre ruter som forbinder den østerrikske hovedstaden med Italia, Sveits, Tyskland og Frankrike innen dette året er omme.
Hvert nye tog har banebrytende interiørdesign, inkludert minikabiner i kapselstil for alenereisende, sovekupéer med eget bad med dusjer og toaletter, og en multifunksjons vogn med kafé-bar, sykkelplasser og plass til stor bagasje – inkludert vintersportsutstyr.
Nostalgitur i Alpene
Skibyen Zermatts nyeste, eksklusive reiseopplevelse kombinerer en nostalgisk togreise der du kan oppleve Sveits’ ikoniske fjell med det som betegnes som «en fest av kulinariske herligheter fra regionen».
Gornergrat Railways «NostalChic»-tog tar bare 22 gjester per uke til Europas høyeste friluftsbanestasjon på 3100 meter over havet, men her kan du til gjengjeld nyte en utrolig panoramautsikt over ikoniske Matterhorn og dusinvis av andre fjell i omårdet.
Den seks timer lange VIP-reisen starter med drinker og snacks i Zermatt, og inkluderer Insta-vennlige fotostopp, garantert vindusplass på et vakkert restaurert 1960-tallstog til Gornergrat samt en lokal guide. Det inngår også et fire-retters gourmetmåltid, inkludert viner, på gourmet-restauranten Riffelhaus 1853 i Riffelalp, mellom Zermatt og Gornergrat.
Opplevelsen er tilgjengelig kun én gang i uken, og koster 4150 kroner per person.
Alternativt koster en standard tur/retur (på et vanlig tog) fra Zermatt til Gornergrat 1300 kroner per person med 50 prosent rabatt for Swiss Travel Pass-innehavere. ©