KI vil rett og slett snu reisebransjen på hodet, ifølge en studie utført av analysehuset Euromonitor International.
Økt digitalisering
I den sier 97,8 prosent av en rekke fremstående ledere i bransjen at de forventer at fremveksten av KI vil ha en merkbar effekt de neste fem årene. Flere reisende vil for eksempel benytte seg av verktøy drevet av kunstig intelligens ved bestilling av billetter til en reise.
Dette henger blant annet sammen med at verktøyene gjør oppgaven mye enklere. De er tilgjengelige hele døgnet, og def fleste reiser er allerede i stor grad tilgjengelig via digitale kanaler.
I år forventes det rundt 66 prosent av alle bestillinger internasjonalt vil skje på nett, og 35 prosent av disse vil skje fra en smarttelefon, sier Euromonitor International.
Mer presise svar
Endringen har allerede startet. Store internasjonale digitale salgskanaler som Expedia, Trip.com og Kayak vhar som noen av de første utviklet såkalte plugins for KI-program som ChatGPT. Det er en kunstig intelligens som skiller seg ut ved å være svært brukervennlig, da brukere kan stille den spørsmål og få svært detaljerte og presise svar.
Plugins er mindre dataverktøy som gjør at ChatGPT kan bruke oppdatert informasjon, som gjør det mulig å finne og kjøpe flybilletter, bestille hotellrom og anbefale hvilke attraksjoner som bør oppleves på en gitt destinasjon.
Vil akselerere
Standardversjonen av ChatGPT har foreløpig kun tilgang til to år gammel informasjon med mindre du registrerer deg for et abonnement og kan bruke plugins. Etter hvert som boten begynner å få tilgang til løpende informasjon, vil det imidlertid gå raskt, mener blant annet Caroline Bremner, leder for reise- og reiselivsforskning i Euromonitor International.
Bremner spår at bruk av kunstig intelligens vil medføre endringer i reiselivsbransjen som vil minne om tiden da kundene begynte å kunne bestille billetter selv via Internett.
– Kunstig intelligens vil akselerere automatiseringen av oppgaver på tvers av alle stadier av kundereisen, forklarer hun.
Menneskelig kontakt
Dette gjelder både før, under og etter en reise. Med Microsofts planer om bruk av kunstig intelligens i Microsoft 365 Copilot-programvaren, vil teknologi spille en enda større rolle i kundenes hverdag og arbeid enten vi liker det eller ikke, mener Bremner.
Selv om den nye teknologien trolig vil bringe store endringer i kjølvannet, tror ikke Euromonitor International at kunstig intelligens vil ta over alt.
– Som tidligere vil turoperatører måtte ta det bitre med det søte når de skal navigere i denne nye fasen av digitalisering, sier hun.
Samtidig er hun tydelig på at bare de turoperatørene som er i stand til å opprettholde den menneskelige kontakten som fortsatt er så viktig både reiselivsbransjen og de reisende har fremtiden forman seg. ©
Kilder: Skift, CNN, AP