Det inkluderer markering i Hurtigrutens «fødested» Stokmarknes, og åpne skip og kake om bord i havner der Hurtigruten har lengre anløp søndag.

Unik driftsmodell

Andre juli 1893 kastet kaptein Richard With og skipet DS Vesteraalen loss i Trondheim med kurs nordover mot Hammerfest. Det markerte starten på en helt ny æra innen transport langs norskekysten, og siden har Hurtigruten gått i rute mellom nord og sør i Norge, med både gods, passasjerer og internasjonale gjester om bord.

  Siden 1893 har vi vært en livsnerve langs norskekysten, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge i en pressemelding.

FØRST UT: Dampskipet DS Vesteraalen. (Arkivfoto)

– Vi har fraktet gods, lokale passasjerer og vist fram den vakre norskekysten til utenlandske turister. Denne unike driftsmodellen er fortsatt høyaktuell i dag, og vi ser frem til de neste 130 årene i rute.

Åpne skip

I Stokmarknes blir det stor feiring i samarbeid med blant andre Hurtigrutemuseet og Hadsel kommune. Der vil MS Richard With, hybridskipet som er oppkalt etter Hurtigrutens far, legge til kai.

– Stokmarknes er Hurtigrutens fødested, og det blir en flott feiring der som er åpen for alle. Vi håper så mange som mulig vil komme for å markere dette jubileet, da vi har en helt spesiell overraskelse på lur til Hadsel og Stokmarknes på jubileumsdagen, sier Felin.

Alle skipene i kystflåten inviterer også til åpent skip, kake og forfriskninger om bord der skipene ligger til kai lenge nok til det 2. juli. Det blir markeringer om bord i Trondheim, Ålesund, Kristiansund, Svolvær, Tromsø, Hammerfest og i Honningsvåg.

– Vi vil invitere alle som vil til tradisjonell bursdagsfeiring om bord, med kake og forfriskninger. Skipene våre er alltid åpne for besøkende, men vi håper ekstra mange vil komme innom på denne søndagen for å feire med oss, sier Felin.

Flere tilbud

Hurtigruten Norge driver i dag sju skip i den tradisjonelle kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Selskapet har over tusen fast ansatte sjøfolk og har landansatte i Kirkenes, Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.

MODERNE SKIP: MS Richard With på vei inn Trollfjorden. (Foto: Richard Cranna)

Skipene – som i det største utenlandsmarkedet Tyskland gjerne omtales som «das postschiffe» (postbåten) – frakter årlig rundt 60 000 tonn gods, og hvert eneste skip seiler en distanse tilsvarende tre ganger rundt ekvator i året.

Jubileumsåret er blant annet markert med å lansere planer om fremtidens hurtigrute, som etter planen skal seile med null utslipp fra 2030.

Hurtigruten har også delt ut støtte til en rekke lokale lag som en gave til kystsamfunnene. Det er også flere jubileumstilbud om bord, og skorsteinen på den nyoppussede jubileumsskipet MS Vesterålen er tilbakeført til sin opprinnelig blå prakt fra da skipet var nytt.

I disse havnene har Hurtigrutens skip lang nok liggetid 2. juli så folk kan komme om bord og besøke skipene*:

  • Trondheim: MS Polarlys sørgående (6.30-9.30) og MS Nordlys nordgående (09:45-12:45)
  • Ålesund: MS Nordkapp nordgående (19:00-20:00)
  • Kristiansund: MS Polarlys sørgående (16:30-17:30)
  • Svolvær: MS Richard With sørgående (20:00-21:00)
  • Stokmarknes: MS Richard With sørgående (14:15-16:45)
  • Tromsø: MS Vesterålen nordgående (14:15-18:15)
  • Hammerfest: MS Nordnorge sørgående (11:00-12:45)
  • Honningsvåg: MS Kong Harald nordgående (10:55-14:30)

*Med forbehold om uforutsette forsinkelser eller ruteendringer

Viktige milepæler i Hurtigrutens historie

  • 1893: Kaptein Richard With etablerer Hurtigruten – en dampskipstjeneste som knytter nordlige og sørlige Norge sammen. Den aller første reisen med dampskipet DS Vesteraalen forlater Trondheim 2. juli og ankommer Hammerfest tre dager senere, 45 minutter før tiden.
  • 1898: Ruten blir utvidet sør til Bergen. Det er nå tre avganger hver uke.
  • 1908: Kirkenes blir nordlige snuhavn.
  • 1922: Risøyrenna åpnes, som gjør det mulig å knytte havner i Vesterålen til ruten.
  • 1936: Daglige avganger introduseres, og flåten består av 14 skip. Flere enn 230 000 passasjerer, både lokale og turister, reiser med Hurtigruten hvert år.
  • 1940-1945: 14 skip og 700 liv går tapt i Hurtigruten under andre verdenskrig. Regjeringen gir gjenoppbyggingen av Hurtigruten-flåten høyeste prioritet etter krigen.
  • 1949: MS Erling Jarl er det første i en serie skip som bygges mellom 1949 og 1964. Skipene blir ryggraden i Hurtigruten-flåten frem til 1980- og 90-tallet.
  • 1952: Hurtigruten frakter nå over 500 000 passasjerer i året.
  • 1982-83: Nye skip, blant dem MS Vesterålen, erstatter eldre skip. De tre nye skipene har en revolusjonerende sideport for enklere lasting og lossing.
  • 1993: 100-årsjubileumet og byggingen av MS Kong Harald markerer begynnelsen på den moderne æraen. Frem til 2003 blir det bygget en rekke nye og moderne skip.
  • 2006: De to selskapene OVDS og TFDS fusjonerer for å danne dagens Hurtigruten-selskap. Det nye selskapet har en ubrutt historie tilbake til grunnleggeren Richard With og det første rederiet Vesteraalen Dampskibsselskab.
  • 2010: Hurtigruten kutter bruken av tungolje og arbeider for et globalt forbud mot denne sterkt forurensende drivstofftypen.
  • 2011: I fem og et halvt døgn sendes MS Nordnorges seiling fra Bergen til Kirkenes direkte på NRK. Den 134 timer, 42 minutter og 45 sekunder lange direktesendingen blir verdens lengste og registreres i Guinness rekordbok.
  • 2018: Unødvendig engangsplast fjernes på alle skip i flåten. 
  • 2020: MS Lofoten, det lengstseilende skipet i Hurtigrutens historie, «pensjoneres». Skipet har krysset Polarsirkelen flere enn 3 500 ganger og tilbakelagt en avstand tilsvarende over 200 ganger rundt ekvator. MS Lofoten blir skoleskip for å utdanne fremtidige generasjoner norske sjøfolk.
  • 2022: Grønne oppgraderinger starter for å gjøre noen skip hybriddrevne. MS Richard With begynner å seile som et hybridskip etter å ha fått installert nye motorer og store batteripakker. Dette reduserer CO2-utslippene med 25 prosent. Sea Zero-prosjektet lanseres med mål om å bygge det første utslippsfrie skipet innen 2030. ©