Overnatting i London kan med andre ord snart bli dyrere. Den britiske regjeringen har gitt grønt lys forl å innføre en turistskatt – et gebyr på overnattinger på blant annet hoteller, B&B-er og andre typer overnatting, ifølge nyhetstjenesten BBC.

Reinvesteres

Avgiften vil bli pålagt som en prosentandel av overnattingskostnaden og gjelder både britiske og utenlandske besøkende.

Regjeringen har ikke satt et nasjonalt tak for hvor høy avgiften kan være. Den bestemmes lokalt. Men Labours regionale ordførere i ti engelske storbyområder, inkludert London, har lovet å frivillig begrense avgiften til maksimalt fem prosent av overnattingskostnaden.

For et hotellopphold på 10 000 kroner ville dette bety maks 500 kroner ekstra på regningen. Tanken er at inntektene skal reinvesteres lokalt, for eksempel i offentlig transport, offentlige rom og turistattraksjoner.

Flere som gjør det

Kunngjøringen møtes med kritikk. Bransjeorganisasjonen UKHospitality advarer om at avgiften kan sette arbeidsplasser i fare og gjøre ferier dyrere. Ifølge organisasjonen kan det bli 100–120 pund ekstra for en familieferie – nærmere 1500 kroner.

– Hvis man bare delegerer én fullmakt til å ilegge en avgift, vil lokale ordførere åpenbart bruke den muligheten, sier administrerende direktør Allen Simpson til BBC.

England er imidlertid langt fra de første som gjør det. Turistavgifter ilegges allerede i byer som Amsterdam, Roma og New York, og avgifter er også på gang i andre deler av Storbritannia.

I blant annet Hellas koster det rundt 100 kroner natten per person om du bor på hotell.

Turistavgift i Storbritannia

England – Engelske ordførere har nå rett til å innføre en turistavgift. Byene Manchester og Liverpool krever allerede et lite gebyr per natt via en spesialløsning for hoteller.

Skottland – Var først ute med å innføre lovgivning. Edinburgh innførte et gebyr på fem prosent i sommer (maksimalt fem netter). Glasgow følger etter i 2027, og Aberdeen innfører et gebyr på syv prosent.

Wales – Et gebyr på 1,30 pund per person per natt (ca 17 kr) kan innføres tidligst i april 2027, hvis lokale myndigheter velger det.

Nord-Irland – Har ingen planer om å innføre turistskatt. ©