Lavprisselskapet har nemlig inngått et samarbeid med det Ålesund-baserte selskapet BagID AS. Det gjør at Norwegian-reisende nå benytte digitale bagasjelapper fra selskapet.
Versjon 2.0 til høsten
Selskapet bak oppfinnelsen har planer om lynrask ekspansjon.
– For BagID AS, er dette et klart gjennombrudd i markedet for flypassasjerer. Dette gir oss videre en solid plattform for ytterligere vekst, uttaler Jan Vidar Nalbant, gründer og daglig leder i BagID, til E24.
– En smart og spennende nyvinning, sier Tor Arne Fosser, konserndirektør for produktutvikling og digitalisering i Norwegian, i en pressemelding.
Med digital bagasjelapp fra selskapet kan du sjekke inn bagasjen din hjemme og dermed være ferdig innsjekket før du kommer til flyplassen. I tillegg spores bagasjen med GPS via en mobilapp, slik at du kan se hvor bagasjen befinner seg.
Underveis på reisen vil du motta en varsling om at bagasjen har ankommet sammen med dem. Skulle bagasjen bli borte kan du se hvor bagasjen befinner seg i mobilappen.
Løsningen er kun avhengig av strøm ved innsjekking. Men går den tom for strøm underveis i reisen vil strekkoden fremdeles vises slik at bagasjen kan identifiseres digitalt.
For den første versjonen av BagID GO monteres det en festeplate som du klikker den digitale bagasjelappen inn i. Versjon 2.0, som kommer i løpet av høsten, skal kunne festes på håndtak.
BagID Go tåler støt, regn og røff bagasjehåndtering.
Omfattende samarbeid
Målet til BagID er å erstatte papirlappen fullstendig på sikt. Gründer og daglig leder, Jan Vidar Nalbant, har dessuten ambisjoner om lynrask ekspansjon.
– Vi er såpass fremoverlente at vi satser på å dekke hele Skandinavia i løpet av 2021, før vi ekspanderer videre internasjonalt, forteller Nalbant til E24.
Salg av den digitale bagasjelappen, som flypassasjerene må kjøpe selv, er per nå den viktigste inntektskilden. BagID AS har invitert alle flyselskaper i Skandinavia til et gratis samarbeid, og har allerede samtaler med flere andre flyselskaper.
– Det blir nok annonsert noen samarbeidsavtaler i løpet av sensommeren og høsten, sier Nalbant.
Mange aktører er ivrige etter å ta del i den teknologiske nyvinningen. Blant samarbeidspartnerne er Telenor, Microsoft for Startups, Avinor og Vipps. Selskapet er også med i Microsoft Partner Program og skal inn i Amazon Launch Pad og PWCs Slingshot program. Her får de finansiell støtte og tilgang til konsulenter, rådgivere og mentorer.
De tre gründerne bak BagID AS er Øystein Aarsæther, Jan Vidar Nalbant og Øystein Tvedt, men kun Nalbant og Tvedt er fremdeles aktive i selskapet. ©