Ryanair kaster seg på abonnements-bølgen, som flere flyselskaper har hatt suksess med.
Begrenset medlemsskap
For et beløp på 79 euro (rundt tusen kroner) vil reisende få tilgang til medlemsfordeler som gratis reserverte seter på én tur per måned, gratis reiseforsikring og tilgang til de beste tilbudene gjennom året.
Ifølge Ryanair kan medlemmer, som er begrenset til 250 000 totalt, spare opptil fem ganger abonnementsprisen om de drar nytte av alle fordelene med Prime-programmet.
Ryanair selv kaller det nye abonnementsproduktet en «no-brainer».
– En ordning for de som reiser hyppig som ønsker å spare mest mulig, ifølge selskapets egenreklame.
Gitt Ryanairs egne beregninger stemmer vil Prime-abonnenter kunne høste besparelser på totalt 420 euro – nærmere 5000 kroner – dersom de flyr 12 ganger i året, mens besparelsen blir 105 euro (1300 kroner) om de kun flyr med Ryanair én gang i kvartalet.
Abo-ordningen er begrenset til bare 250 000 kunder og fungerer etter «førstemann til mølla-prinsippet», sier Ryanairs markedsdirektør Dara Brady i en pressemelding.
Ikke et fordelsprogram
Konseptet hos Ryanair minner noe om den konkurrenten Wizz Air lanserte i fjor. Her kunne kundene kjøpe et såkalt «All you can fly»-abonnement for 499 euro, som tilsvarer cirka 6000 kroner.
Produktet inneholdt imidlertid mange begrensninger og pristillegg, og antallet medlemmer var begrenset til totalt 10 000. Interessen var likevel stor da produktet ble utsolgt i løpet av få dager.
Ryanair har ennå ikke lansert et reelt lojalitetsprogram som de store nettverksselskapene, og som Norwegian for eksempel har tatt i bruk med Norwegian Reward.
Ryanairs administrerende direktør Michael O’Leary er fortsatt uinteresserte i noe slikt. Han har flere ganger uttalt at om du ønsker lojalitetsfordeler, bør du kjøpe hund. ©