Og mye er ved «det gamle», bare mer av alt, pluss litt til. Her blir det vannsklier, og et helt nabolag myntet særlig på unge familier. Med sine 250 800 brutttonn vil skipet romme hele 28 ulike lugarkategorier – noe for enhver smak ifølge rederiet Royal Caribbean.
Det er snakk om alt fra innvendige kahytter til den åtte personer store, tre-etasjes Ultimate Family Townhouse.

Også for voksne
Icon of the Seas er ikke bare det største cruiseskipet bygget til dags dato, men det første i en oppfølgerserie til Royals Oasis- og Quantum-skip, som har blitt levert de siste 13 årene.
– Vi skal være verdens beste feriealternativ til barnefamilier, understreker Royal Caribbean Internationals (RCI) administrerende direktør Michael Bayley.
Icon fortsetter satsingen som startet med Oasis-klassen, blant annet med det banebrytende friluftsområdet i skipet kalt Central Park, nå flankert av to vinger av høye sidetårn.
En betydelig endring i konstruksjonen er at RCI på Icon har flyttet Aqua-teatret fra hekken til baugen og inn i en bobleformet, glassomsluttet AquaDome med en nærmere 17 meter høyt, sirkulær regngardin.
Her blir det salong på dagtid og et stort underholdningsrom på kveldstid.

I akterområdet, der teater- og Boardwalk-området på Oasis-klassen idag befinner seg, får Icon et såkalt Surfside-område, som er et godteri-farget fristed for unge familier, spesielt de med små barn – en kundegruppe Royal tror vil reise året rundt.
Syv dekk over Surfside har RCI plassert evighetsbassenget kalt Water’s Edge, som bygger bro over rommet fra den ene siden av skipet til den andre. Det ligger ved siden av The Hideaway, et bar- og salong-område med en internasjonal strandklubb-stemning, rettet mot de mer voksne ombord.
Kystkjøkken
Skipet vil også inneholde seks vannsklier, som Royal omtaler som «den første ekte vannparken til sjøs». Det blir hjertet i det nye Thrill Island-området, som også har en såkalt skywalk eller taubane kalt Crown’s Edge.
Navnet er et nikk til Thrill Waterpark på Royals private øy, Perfect Day at CocoCay i Bahamas-arkipelet. Det samme er bassengområdet midt på skipet, kalt Chill Island.
Nytt i bassengområdet er Swim & Tonic, Royals første bassengbar.
Gjennom hele skipet heller fargepaletten mot «en blanding av sitron, lime og appelsin, med litt bringebær innimellom».
Sammenlignet med Oasis er Icons indre Royal Promenade redesignet, og starter med The Pearl, som går over tre dekk. Det er delt av en trapp som vil tjene som en inngangsportal til skipet. Skipet skøytebane kalt Absolute Zero får en fremhevet plassering på promenaden.
Icons Suite-området skal gå over tre dekk og inkluderer en solterrasse på flere nivåer, det såkalte Coastal Kitchen i to etasjer og et nytt spisested kalt The Grove.

Det meget forseggjorte Ultimate Family Townhouse bak i skipet har av alle ting en sklie i suiten, en liten kino, karaoke-muligheter og en privat inngang til Surfside-området.
Mange detaljer
Over 80 prosent av lugarene på Icon er trippel- eller firemannsrom – dobbelt så mange som på Oasis-klassen – noe som gir skipet, som normalt vil romme 5610 passasjerer, en total kapasitet på rundt 7500. Ifølge RCI blir skipet neppe så fullt, selv om muligheten altså er der.
Ifølge rederiet er lugarene på Icon generelt større enn på Oasis. Icon er i tillegg Royals første naturgassdrevne skip, noe som også sparer plass, i tillegg til å være mer bærekraftig.
Skipets designere er etter sigende spesielt stolte av den åpne følelsen i de indre rommene og måten ett nabolag flyter sømløst inn i det neste.
– Du vil ikke finne blindveier på dette skipet, understreker også RCIs sjef for «produkt-innovasjon», sa Jay Schneider.
Selv om RCI nå har avslørt en rekke detaljer ved det nye skipet gjenstår det fortsatt mange, understreker rederiet selv, som forventer levering tidlig i november 2023. Jomfruturen fra Miami blir i slutten av januar 2024, mens salget starter allerede 25. oktober.
PS: I 2024 kommer et enda større cruiseskip i RCI-regi – Utopia of the Seas. Det skal kunne romme hele 10 000 passasjerer. ©