Selv om USAs president Joe Biden har erklært det som en av hans prioriteringer å få slutt på skjulte avgifter er ikke målet nådd. 

Øker på 

Nå slutter en annen part seg til kampen mot hotellavgiftene. Det dreier seg om forbrukerorganisasjonen Travellers United, som reiser kritikk mot gebyrene, da flere hoteller i løpet av sommeren har økt prisene nettopp via ulike former for gebyrer.

Dette kan for eksempel være ved å kreve en ekstra betaling for daglig rengjøring av rommet eller en såkalt resortfee, som ifølge hotellene brukes til å dekke ulike tjenester som ikke inngår i romprisen.

Det nyetablerte nettstedet ResortFeeChecker.com skal nå gi hotellgjestene en oversikt over gebyrene som kreves på enkelte steder. Grunnleggeren Randy Greencorn forklarer at gjennomsnittlig feriestedsavgift i dag utgjør 26 dollar (ca. 280 kroner) per dag, som er en økning på tre prosent sammenlignet med fjoråret. 

Bryter loven

Greencorn sier i en uttalelse at hotellene også har begynt å bruke ulike ord for å beskrive avgiften.

– Hotellene har blitt kreative, forklarer han.

– En feriestedsavgift kalles noen ganger destinasjonsavgift, andre ganger administrasjonsgebyr, eller et rengjørings-, service- eller verktøy-gebyr(!). Noen hoteller tar nå ekstra betalt for håndklær, sengetøy eller for tilgang til conciergen, ifølge Greencorn.

Administrerende direktør Tim Hentsche i selskapet HotelPlanner.com kritiserer også at enkelte hoteller skjuler gebyrene og ikke informerer gjestene om dem ved ankomst. I stedet dukker de rett og slett opp på regningen ved oppholdets slutt.

Gebyrene har satt sinnene i kok blant mange hotellgjester. Tidligere i sommer slo en gruppe seg sammen og saksøkte flere Marriott-hoteller i Los Angeles for et gebyr de mener bryter Californias lover om forbrukerbeskyttelse og fri konkurranse.

– Klag

I følge Travelers United anslår søksmålet som er anlagt av gruppen av hotellgjester at ett enkelt av kjedens Los Angeles-hoteller har tjent rundt 38 millioner kroner årlig bare ved å kreve inn ulike såkalte skjulte avgifter.

Forbrukerorganisasjonen råder nå andre til å følge med når de bestiller hotellrom og innsjekking. Det kan også være lurt å spørre om det må betales gebyrer før du booker.

I tillegg kan det spares penger dersom gjestene klager på gebyr til skranke-personalet eller på sosiale medier, da mange hotellkjeder ikke ønsker den slags oppmerksomhet, sier forbrukerorganisasjonen. ©