– I denne situasjonen mener vi det er viktig å tenke fremover, slik at vi har en plattform som bransjen kan benytte seg av når situasjonen endrer seg, sier Arne Sundt-Bjerck i Utforsk Verden til Way2Go om samarbeidet.
Egen seksjon
I januar i år var det hele tre reiselivs-messer i Oslo. Den fysisk største av dem var TravelXpo på Telenor Arena ved Fornebu. De overtok etter Reiselivsmessen, som nå har flyttet til hotellet The Hub i Oslo sentrum.
Det betydelig mindre arrangementet Utforsk Verden gikk av stabelen på SAS-hotellet på Holbergs plass i hovedstaden.

Mens TravelXpo i sitt første forsøk i overveiende grad satset på norske reisemål er Utforsk Verden fokusert på utlandet. Når de to nå slås sammen blir de langt på vei komplementære.
Utforsk Verden er i sin helhet eid av utstillerne, som spenner fra turoperatører til cruiseselskaper, turistkontorer og flyselskaper.
– Tre messer er for mye i løpet av én måned, og slik TravelXpo og vi er skrudd sammen var det naturlig å ta en prat, sier Sundt-Bjerck om samarbeidet.
– Situasjonen er uhyre vanskelig, men det kommer en tid etter Corona.
TravelXpo drives av en stor, internasjonal messearrangør (Compass Fairs) og oppviste en solid teknisk kompetanse under årets messe. Mange følte likevel det var i overkant god plass mellom utstillerne, ikke minst var det en åpenbar mangel på utstillere rettet mot utlandet.
– Med dette oppsettet blir Utforsk Verden en del av en helhet, samtidig som det blir en egen seksjon der det viktigste ved konseptet blir beholdt, sier Sundt-Bjeck.
Det skal skje i form av et «åpent landskap», med utelukkende internasjonale reisemål, fokus på «dialog, dyktige reiserådgiver med bred erfaring», og et stort spekter av seminarer.
Bred plattform
Utforsk Verden er et prosjekt som er utviklet og eid av reisebransjen selv. Reisearrangørene har blitt enige om å bidra til å utvikle en «ny og spennende arena for å kunne treffe et reiseglad publikum», og deltar aktivt i utvikling av arrangementet.
Arrangøren TravelXpo tror samarbeidet vil tilføre arrangementet «ytterligere kvalitet og bredde», som prosjektleder i selskapet Lindis Sletvik Stjernholm sier i en pressemelding.
Norsk reiseliv er i hardt vær som følge av Corona-tiltakene, som har tatt strupetak på næringen. Arne Sundt-Bjerck mener at det samtidig er viktig å løfte blikket, selv om han har full forståelse for at hovedfokuset nå først og fremst er å redde egen virksomhet.
For en økonomisk hardt presset bransje – der mange trolig ikke overlever sommeren – kan en reiselivsmesse føles veldig langt unna.
– Situasjonen er uhyre vanskelig, men det kommer en tid etter Corona, og da kan synlighet være viktig, mener han.
Samarbeidet mellom TravelXpo og Utforsk Verden har ifølge den erfarne reiselivsmannen et langsiktig perspektiv, forbi 2021.
– Med dette ønsker vi å bygge en bredere plattform for et fremtidig bærekraftig produkt for alle reiseinteresserte, sier han til slutt. ©