Gjennom samarbeidet får hollandske Booking.coms kunder direkte tilgang til TUIs sterkt voksende aktivitets-segment. Det vil skje gjennom plattformen Musement. I dette samarbeidet skal hotellsøkemotoren legge inn mer enn 70 000 ulike ekskursjoner, attraksjoner og aktiviteter som en del av sitt tilbud til sine kunder.
– Med dette skal vi sømløst kunne tilby våre reisende et bredest mulig tilbud på våre reisemål.
Aktiviteter – om det er seiling eller museumsbesøk – er blant de sterkeste driverne i TUI-gruppens virksomhet. I fjor ble det solgt ti millioner slike pakker på de ulike reisemålene der konsernet er representert og i hjemmemarkedet, som er Tyskland.
Det er første gang Booking.com innleder et slikt samarbeid, men opplegget er ikke nytt. En alternativ romtilbyder som Airbnb har over tid utvidet sin forretningsmodell, blant annet ved å tilby guidete turer og en rekke andre aktiviteter knyttet opp mot reisemål der de er representert.
Musement er opprinnelig et italiensk selskap basert i Milano, som TUI kjøpte opp for 18 måneder siden. Målet til italienerne er å bygge opp en verdensledende plattform for distribusjon av ekskursjoner og aktiviteter.
Slik det trolig kommer til å fungere er at når du bestiller hotellrom gjennom hotellsøkemotoren for eksempel i Oslo vil du i tillegg også kunne kjøpe en aktivitetspakke, som dog er avhengig av hva Musement har klart å pakketere.
Det kan være en operaforestilling, en guidet bytur eller sykling i marka.
– Med dette skal vi sømløst kunne tilby våre reisende et bredest mulig tilbud på våre reisemål, sier ansvarlig for denne delen av virksomheten i Booking.com, Lawrence Hester.
TUIs leder for destinasjons-opplevelser, David Schelp, er ikke mindre positiv.
– Gjennom samarbeidet vil vi gi gode, attraktive muligheter muligheter for opplevelser over hele verden, som er enkle og raske å booke, sier han.
Etter planen skal det nye tilbudet være implementert på Booking.coms plattformer i juli. ©