Det var på et fly til Miami at hjertestarteren ombord etter sigende ikke fungerte, noe som ifølge de saksøkende er i strid med den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA sine retningslinjer.

Erstatning

Familien anla søksmålet i en distriktsdomstol i New York tidligere denne uken, og påsto at American Airlines «fremskyndet døden» til Kevin Ismael Greenidge på grunn av uaktsomhet ved å ikke holde hjertestarteren i stand.

Familien krever et uspesifisert beløp i erstatning for grov uaktsomhet med døden til følge, samt erstatning for smerte og lidelse og et krav i henhold til Montreal-konvensjonen, som legger erstatningsansvar på flyselskapene når en passasjer blir skadet eller drept.

HJERTESTARTER: Del av grunnutrusting på mange av verdens flymaskiner – og flyplasser (bildet), i tillegg til at de ansatte ombord skal kunne grunnleggende førstehjelp.

«Manglet trening»

Rettsdokumenter forteller hvordan Kevin Greenidge som passasjer på American Airlines flight AA614 fra San Pedro Sula i Honduras til Miami 4. juni 2022 fikk et tilsynelatende hjerteinfarkt kort tid etter avgang.

Flyvertinnene forsøkte å gjenopplive Mr Greenidge da han fikk han hjertestans og ble bevisstløs, ved blant annet å bruke en automatisk ekstern defibrillator (AED), men familien påsto at defibrillatoren ikke fungerte fordi batteriet var tomt.

Familien anklager også American Airlines for å ha unnlatt å trene flyvertinnene sine i grunnleggende gjenopplivnings-teknikker. Alle flyselskaper er pålagt å trene opp sine ansatte i førstehjelp, som inkluderer gjenoppliving.

Regelmessig kontroll

I følge flyregistrene ble Boeing 737MAX-flyet omdirigert til Cancun, Mexico, hvor det landet rundt en time etter avgang.

Mr Greenidge kunne dog ikke reddes.

Luftfartsmyndigheten FAA krever at kommersielle passasjerflyselskaper i USA har en fungerende FDA-godkjent AED på alle fly med en nyttelastkapasitet på mer enn 3400 kilo, med minst én flyvertinne.

I praksis betyr dette generelt at enhver passasjer-flyvning med kapasitet for 30 eller flere passasjerer bør ha en AED ombord.

Føderale forskrifter fastsetter at den innebygde AED-en skal kontrolleres regelmessig for å sikre at den fungerer. Hvis AED-en ikke fungerer, kan ikke et fly ta av før en ny AED-enhet er funnet.

Om AED-en ble brukt på en tidligere flyvning, bør et flyselskap ha et ekstra batteri og brystputer for å sikre at AED-en kan brukes til neste flyvning. Hvis ikke kan ikke flyvningen finne sted.

American Airlines svarte ikke umiddelbart på en forespørsel om kommentar. ©