Det amerikanske transport-departementet utstedte boten etter en etterforskning som avdekket «tilfeller av utrygg fysisk assistanse som til tider resulterte i skader og uverdig behandling av rullestolbrukere».
Mange hendelser
Transportminister Pete Buttigieg kaller boten den høyeste noensinne for et flyselskap for brudd på den beskyttelsen funksjonshemmede skal ha i luften.
Departementet han regjerer over sier at etterforskningen, som inkluderte gjennomgang av klager som har kommet inn mellom 2019 og 2023, avslørte «tilfeller av utrygg fysisk assistanse som til tider resulterte i skader og uverdig behandling av rullestolbrukere, i tillegg til gjentatte unnlatelser av å gi rask rullestolhjelp».
I klagene rapporterte passasjerene at de ble røft behandlet, at de til og med falt på bakken, og at rullestolene deres, verdt opptil hundre-tusenvis av kroner, ble ubotelig skadet.
På Miami International Airport skal en rullestol blitt sluppet ned en bagasjerampe, som deretter rikosjetterte på asfalten.
På Ronald Reagan Washington National Airport slapp de ansatte en passasjer på gulvet mens de flyttet henne fra en rullestol til setet hennes på flyet.
En annen reisende, som fløy fra Portland til Dallas, sier i rapporten at den elektriske rullestolen hans ble så skadet under transport at han måtte bruke en ødelagt rullestol i en måned mens han ventet på en erstatning.
Store utbedringer
– Tiden for å tolerere dårlig behandling av flypassasjerer med funksjonshemninger er over, sier Buttigieg i en uttalelse.
– Ved å innføre straffer på nivåer utover den rene kostnaden vil vi endre hvordan flyindustrien oppfører seg og forhindre at denne typen overgrep skjer.
American vil betale halvparten av boten på 50 millioner dollar til det amerikanske finansdepartementet. De resterende 25 millioner dollar skal gå til kompensasjon til passasjerer og utstyr og oppgraderinger for å hindre fremtidige hendelser.
I en uttalelse sier flyselskapet at den har hatt en «langvarig forpliktelse til å betjene passasjerer med funksjonshemninger» og at den vil fortsette å gjøre «betydelige endringer» for å forbedre reiseopplevelsen.
Ut over det vil flyselskapet installere flere rullestolheiser og andre innretninger som skal forbedre opplevelsen for funksjonshemmede.
Tall fra de amerikanske transport-myndighetene viser at American i fjor var en av de verste lovbryterne blant amerikanske transportører når det gjelder feilbehandling av funksjonshemmede. Selskapet skal blant annet feilaktig ha flyttet mer enn 2500 av rundt 146 000 rullestoler og annet lignende utstyr.
Samtidig understrekes det fra myndighetshold at American ikke er alene om å misligholde sine «forpliktelser» overfor funksjonshemmede. Ifølge offisielle data sto amerikanske flyselskaper for mislighold av mer enn 11 500 rullestoler og scootere.
(Kilde: New York Times)