Lavprisselskapet lyktes ikke med å stable mer kapital på beina. Dermed konkluderte styret tirsdag kveld med at det ikke var alternativer for videre drift. Onsdag morgen begjærer Flyr oppbud. Alle selskapets flyvninger er innstilt og billettsalget stanset.

– Imponert

– Dette er en trist dag. Vi prøvde. Vi ga alt vi hadde av energi, kunnskap og erfaringer, men det var dessverre ikke nok, sier grunnlegger og styreleder Erik Braathen i Flyr i en pressemelding.

– Jeg vil beklage til gjester som får ødelagt sine reiseplaner, samarbeidspartnere som må omdisponere sine ressurser, aksjonærer som taper på sin investering og ansatte som plutselig står uten jobb. Det er smertefullt å skuffe så mange. Samtidig vil vi takke alle som har heiet på oss, reist og samarbeidet med oss. Det har gitt oss stor motivasjon til å gi gode opplevelser til våre gjester, sier Braathen videre i meldingen, som også sier han er imponert over «den positive energien og arbeidsgleden alle som jobber i Flyr har utvist hele tiden».

– Kontakt kredittkort-selskapet

Flyr har hatt store utfordringer med likviditet. Dette har medført at selskapet har måttet gjøre nødvendige kortsiktige disposisjoner som har svekket det langsiktig, skriver flyselskapet videre i pressemeldingen. 

Ifølge den har selskapet siden før jul jobbet med å finne løsninger for å skaffe nødvendig kapital til en alternativ finansieringsplan. Den oppdaterte forretningsplanen har hatt til hensikt å redusere risiko ved at over 50 prosent av kapasiteten ville vært sikret, i form av charteroppdrag og utleie av fly og mannskap til andre, kombinert med noe mindre produksjon på eget rutenett og til de mest populære reisemålene.

Nå overtar bobestyrer alt ansvar for Flyr. Selskapet vil dele kontaktinformasjon på www.flyr.com så snart den blir tilgjengelig.

– Vi oppfordrer alle som har bestilt billetter hos oss til å kontakte sitt kredittkortselskap for refusjon, sier han videre

Alternative løsninger

Konkursen i Flyr kan skape trøbbel for et stort antall av sommerens norske Syden-turister. Mange av kundene som har kjøpt seg charterreise blant annet gjennom reisearrangøren Ving kan bli rammet av Flyr-krisen – uten at de ennå er klar over det, skriver nettsiden Din Side.

Tidligere denne måneden inngikk nemlig Flyr og Ving en avtale om charterflyvninger til sommeren. Avtalen innebar at Flyr skulle fly Vings gjester fra Norge til en rekke europeiske reisemål sommeren 2023. Avtalen hadde en verdi på minimum 30 millioner kroner.

Nå må Ving finne en annen løsning, eller kansellere reisene.

Også andre reisende som har bestilt reiser hos Flyr må nå finne andre løsninger. De som har kjøpt billettene med kredittkort vil kunne få pengene tilbake fra kortutsteder. I Flyrs tilfelle har nemlig kredittkortselskapene i hovedsak holdt på pengene inntil flyvningen har vært avviklet, og taper dermed ikke på at konkursen i Flyr nå er et faktum. ©