Selskapet Nova Spektrum har kjøpt alle rettighetene til TravelXpo, som sist hadde 7300 besøkende og 200 utstillere.
Stor i troen
Første gang «nye» reiselivsmessen går av stabelen blir 10. til 12. januar neste år. Bransjen selv har ønsket seg en slik løsning når ambisjonen er å styrke arrangementet ytterligere, ifølge en pressemelding.
Uklare leieforhold i Telenor Arena har også medvirket til beslutningen.
– Oppkjøpet gir oss muligheten til å videreutvikle Norges største reiselivsmesse til å bli en enda større og mer opplevelsesrik møteplass for alle besøkende. Vi har stor tro på reiselivsnæringens fremtidspotensial, sier kommersiell direktør Liv Kindem i Nova Spektrum i en pressemelding.
Med dette flytter reiselivsmessen hjem til stedet der den tidligere ble arrangert.
Felles møteplass
Kindem peker på hvordan flere av selskapets store publikumsmesser, som Camp Villmark og Hagemessen, har hatt svært gode besøkstall denne våren.
– Vi tror dette skyldes vår evne til å skape unike opplevelser basert på riktig utstillermiks i kombinasjon med kreativt innhold i form av spennende og interessante aktiviteter som engasjerer mange, sier Kindem, som satser på å tiltrekke seg flere besøkende også til reiselivsmessen.
Målet er ifølge pressemeldingen «å bli hele reiselivsnæringens felles møteplass» og favne både bredde- og nisjeaktører.
Gode markedsutsikter
Tidligere i år la Hovedorganisasjonen Virke fram en kartleggelse av nordmenns ferievaner, som viste at gjennomsnittshusholdningen planlegger å bruke 45 900 kroner på ferie i år, og at vi fremdeles prioriterer ferie.
Kindem uttrykker derfor optimisme med tanke på reiselivsnæringens muligheter i årene som kommer.
– Svak kronekurs styrker næringens konkurransekraft i det internasjonale markedet. Samtidig forteller tallene fra Virke oss at hele 63 prosent av dem som planlegger sommerferie i år, oppgir at de vil tilbringe ferien i Norge. For norske reiselivsbedrifter innebærer dette gode markedsutsikter og et stort fremtidspotensial, sier hun. ©