Frem mot 2030 har de to flyselskapene lovet å kutte i klimautslippene med 45 prosent frem mot 2030, ifølge Dagens Næringsliv. Det vil koste dem dyrt.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) er ikke avvisende til et spleiselag.
– Vi har tidligere inngått klimapartnerskap for tre andre næringer i Norge, og så må vi vurdere om det er aktuelt for luftfarten, sier statsråden til DN.
– Om ikke regjeringen er med oss på dette går det ikke, sier norgessjef Kjetil Håbjørg i SAS.
Han mener blant annet at særnorske avgifter bør brukes til å finansiere produksjon og kjøp av bærekraftig drivstoff.
Dette støtter konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.
– Bærekraftig drivstoff er tre til fire ganger dyrere enn fossilt drivstoff, som ikke vi kan betale alene. Vi er forberedt på å ta vår andel, og mener staten gjennom avgiftene bør ta en del, og til slutt må passasjerene ta en del, sier Norwegian-sjefen til DN. ©