Det tyrkiske flyselskapet håper å kunne fly til 99 av i alt 126 land over sommeren, skriver nyhetsbyrået Reuters
Dramatisk nedgang
Inntil videre er omtrent all trafikk lagt ned til 28. mai. Turkish Airlines håper dog på å kunne starte en gradvis åpning ut over sommeren.
Det anslås at 60 prosent av alle tyrkiske innenriks-flyvninger vil være i gang i juni og det er planlagt å ha flyvninger til 19 land, men det er uklart hvilke destinasjoner det er snakk om.
– Munnbind lar seg enkelt implementere…
De fleste flyselskapene i Europa avventer fortsatt utviklingen og de ulike landenes beslutninger. I et Corona-stengt Norge fløy for eksempel Norwegian til sammen bare 42 311 passasjerer i april. Til sammenligning reiste 3,1 millioner passasjerer med selskapet i samme periode i fjor, som sier litt om dimensjonene på tragedien som har rammet flyselskapene.
Norwegian har tidligere opplyst at de for tiden har sju fly i drift på norske innenriksruter. I tillegg har det vært noen flygninger mellom Oslo, Stockholm og København tidlig i april.
Trafikken foretas i samarbeid med staten, som betaler Norwegian, SAS og Widerøe for å flytrafikken mellom norske regioner.
Munnbind best
Munnbind ombord på flyene er blant tiltakene som nå foreslås av flyselskapene i Norge, i likhet med det som skjer i USA.
Der går alle de store flyselskapene inn for bruk av munnbind på passasjerer og besetning.
Folkehelseinstituttet (FHI) sier på sin side i den nye smittevern-veiviseren at det beste tiltaket for å hindre smitte om bord er å blokkere alle midtsetene for å hindre passasjerer i å sitte for tett. De vil ikke anbefale påbud om bruk av ansiktsmaske.
Dette er bransjeorganisasjonen NHO Luftfart uenig i. De viser til at andre land i Europa i stedet har valgt bruk av maske som det mest hensiktsmessige tiltaket.
Synspunktet deles av luftfartens internasjonale organisasjon, International Air Transport Association (IATA), som tirsdag gikk ut med munnbind-anbefaling.
– I Norge har myndighetene lagt seg på at midtsetet skal blokkeres for bruk, noe de fleste andre land i Europa så langt ikke har gjort. Munnbind lar seg enkelt implementere, og utgjør ifølge fagfolk i IATA et godt smittebegrensende tiltak, sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe. ©