Corona-pandemien har sørget for økt vekst i en voksende trend som har vart noen år nå. Investoren, gründeren og gla’skap-makeren Thorstein Berg er blant dem som så mulighetene, da han dro gang satsingen i Hallingdal Feriepark i hjemfylket Telemark.
Mosjøen er første skritt inn i Nord-Norge.
Glad i ordspill
Hallingdølen Thorstein Berg har drevet med mye forskjellig opp gjennom årene. Noen rød tråd er vanskelig å finne, annet enn at han liker utfordringer. For noen år siden hadde han suksess med kaffemaskiner, til tross for at han slett ikke drikker kaffe.
– Jeg driver med ting jeg egentlig ikke kan, har han blant annet uttalt.
Som trolig gjør at han ser muligheter der ingen andre gjør det, og som de siste årene har fått ham til å satse på en folkelig ferieform som camping. Og han er trolig heller ingen utbredt bruker av harde liggeunderlag og trange hustelt.
Camping-satsingen i Hallingdal var noe han fikk ideen til fra utlandet.
– Den tradisjonelle norske tilnærmingen var gammeldags, mente Berg, og dro blant annet til Mellom-Europa for å hente inspirasjon og kunnskap.
Siden fikk han størrelser som Per G. Braathen (Kristiansand Dyrepark og Ticket) og Hallgrim Thon med på satsingen i et konsern som konsentrerer seg om det såkalte high end-markedet. Det har blant annet ført til oppkjøpet av Bogstad Camping i Oslo, som nå «pimpes opp» for mer enn 60 millioner kroner.
Mosjøen Camping er siste skudd på stammen, en innlemmelse som gjør at Topcamp nå teller campingplasser på syv destinasjoner.
– Og det blir neppe den siste, sier dagli gleder (!) Berg.
Ordspill hører ofte med i hans noe utradisjonelle tilnærming til investeringer. «Gla’skap» fulgte satsingen hans på kaffemaskiner, som han etter noen år solgte med god fortjeneste.
Store ambisjoner
Topcamp Mosjøen ligger ifølge en pressemelding «idyllisk i utkanten av Mosjøen, med utsikt til Øyfjellet og gangavstand til sentrum».
– Vi har ambisjoner om å investere og utvikle anlegget slik at det blir enda mer attraktivt. Ved markedsføring og synlighet under topcamp.no vil vi lokke enda flere gjester til Mosjøen, fortsetter Berg.
Les mer om camping og Topcamp HER!
Topcamp har ifølge ham nå fått opp turtallet og vil «vokse med flere plasser i relativt nær fremtid».
De tidligere eierne Bård Bergrem og Per Kristian Nestvik virker fornøyde med overtakelsen, ifølge pressemeldingen i hvert fall.
– At en større aktør som Topcamp overtar med sin styrke kan bidra til enda flere gjester til Mosjøen, mener de to.
De går nå begge inn som aksjonærer i Topcamp og uttrykker «forventning og glede over å være med på utviklingen mot et helt nytt nivå for norsk camping».
Topcamp startet med nevnte Hallingdal Feriepark og har i tillegg til betydelige investeringer på Bogstad i Oslo blant annet også satset tungt i Sjøsanden i Mandal.
– Topcamp legger stor vekt på kvalitet, bærekraft og opplevelser, sier Berg.
I tillegg satser kjeden på markedsføring og digital utvikling, og etablerte nylig et felles bestillingssystem på topcamp.no. Den er blitt Norges største booking-side for camping.
– Gjennom vårt sentrale konsept og kommersielle arbeide satser vi på enda flere gjester i Mosjøen, sier kommersiell sjef hos Topcamp, Torbjørn Slåtto.
Campingplassen i Mosjøen skifter nå navn til Topcamp Mosjøen. Nye skilt og dekor vil være på plass før sommeren.
Noe er for øvrig ved det gamle.
– Campingplassens pizzarestaurant vil fortsette som Pizzabakeren, understreker dagli gleder Berg, som i kjent stil gleder seg til fortsettelsen. ©