I fjor hadde norske campingplasser det høyeste besøkstallet siden 2009. Mye tyder likevel til at inneværende år vil overgå det.
Corona får mye av skylden. Nordmenn kommer nemlig i hovedsak til å feriere i eget land denne sommeren når de etter all sannsynlighet ikke kan reise ut av landet.
Ferie på fire hjul
– Jeg tror på en «sterk» sommer, sier da også Thorstein Berg, gründeren bak Topcamp, som i dag eier seks av landets mest populære og flotteste campingplasser, og som har som mål om å erverve minst seks til den nærmeste tiden.
At camping har vært i vekst over lengre tid har gått under radaren på de mange av oss som heller hopper på et fly til Syden.
På sikt er ambisjonen å drive mellom 30 og 40 campingplasser over det ganske land.
I fjor kjøpte Topcamp populære Sjøsanden ved Mandal og Onsakervika Camping ved Tyrifjorden. Den største satsingen er likevel Bogstad Camping i Oslo. I disse dager pågår en totalrenovering av sanitæranlegget. Det bygges 12 nye rekkehytter av meget høy kvalitet som åpnes denne sommeren, og den nye restauranten på 450 kvadratmeter får utsikt over Bogstadvannet.
Den kombinerte bistroen, brasseriet, bakeriet og grendehuset er ikke klart før neste vinter. Når alt står klart har Topcamp lagt nærmere 150 millioner kroner ned i satsingen.
– Vi skal eie og drive de beste campingplassene i Norge, sier Berg til Way2Go, og tilkjennegir dermed et viktig aspekt ved Topcamp-satsingen. Det skal være kvalitet i alle ledd.
De dagene da camping-ferierende tok til takke med en enkel utslagsvask med kaldtvann og utedo er forbi.
At camping har vært i vekst over lengre tid har gått under radaren på de mange av oss som heller hopper på et fly til Syden.
– Det interessante er at veksten kommer gjennom store deler av året, ikke bare på sommeren, sier Berg.
Hallingdølen startet sitt campingliv for mer enn ti år siden med etableringen av Hallingdal Feriepark i Ål, Norges frem til da feteste anlegg, som har høstet lovord langt utenfor Norges grenser. Med fem kvalitets-stjerner konkurrerer den med de flotteste campingplassene over hele Europa, for camping er slett ikke et fenomen forbeholdt skandinaver.
Det er en stor, oppadgående global trend. Noen steder i Europa har de til og med egne spa.
Corona-pandemien vil være et forstyrrende element til langt utpå høsten. Også på campingplassene må folk holde avstand til hverandre, men ferieformen har i seg endel fordeler, ikke minst om du har med eget bosted i form av telt, campingvogn eller bobil.
Fordelene har på kort tid gitt seg utslag i omsetningen av bobiler. Etter en nedgang i salget i rekordåret 2019 – og ytterligere nedgang ved innledningen til Corona-krisen – meldes det nå om sterkt økende interesse. Det skyldes trolig myndighetenes oppfordring om norgesferie.
I det bildet passer camping som hånd i hanske. 2020 er året da alle skal på norgesferie, og da er det i hovedsak fire hjul som gjelder.
Mot en god sommer
Lenge før coronakrisen slo inn var «rundreise-konseptet» en viktig driver for satsingen til Topcamp, med oppkjøp av anlegg jevnt fordelt over det ganske land – med unntak av Nord-Norge, som selskapet inntil videre har valgt å utelate i porteføljen.
– Vi tar det skritt for skritt, og utvikler allerede eksisterende anlegg fremfor å bygge nye, forklarer Berg.
Topcamp ser etter steder med utviklingspotensiale, der det må investeres endel for å heve kvaliteten opp til det nivået Berg & co. ønsker å være bekjent av som toppklasse-leverandør.
…i år tror jeg flere kommer til å utforske eget ferieland.
For det lønner seg å investere i komfortable hytter. I Hallingdal Feriepark i Ål omsettes det årlig for rundt 300 000 kroner per hytte. Der får Topcamp innsatsen med andre ord tilbake etter fire år.
I likhet med utviklingen i hotell-verdenen innebærer en kjede-operasjon som den Topcamp legger opp til en form for kvalitetssikring. Det er enklere og mer kostnads-effektivt å sette en felles standard. I tillegg vil det styrke et rundreise-konsept, der kundene kjenner merkevaren.
– Jeg har lenge etterlyst en konsolidering i camping-bransjen i Norge, sier Topcamps kommersielle leder Torbjørn Slåtto til bransjemagasinet HRR.
Med bakgrunn både fra turoperasjon, charter og hotellkjedene First og Nordic Choice ser han fordelene ved stordrift også innenfor camping.
– Kravene til dem som driver campingplasser skjerpes stadig. Å holde styr på en moderne campingplass i dag er som å drifte et hotell med 200 rom, forklarer han.
Også NHO Reiseliv tror årets sommer blir veldig positiv for landets campingplasser. Allerede første åpningshelga kunne campingplass-eiere over hele landet melde om en veldig god start, melder NRK.
– Vi har fått gode signaler på at de fleste i camping-næringen tror på en god sommer, trass i restriksjonene i veilederen fra Helsedirektoratet, sier Jarle Buseth, bransjesjef camping i NHO reiseliv.
NHO Reiseliv tror dette blir sommeren der mange nordmenn vil utforske eget land, og kanskje prøve camping for første gang.
– Vårt inntrykk er at mange nordmenn har hatt lyst til å prøve camping og bobil også tidligare år, men har landet på en utenlandsreise, konkluderer Buseth.
Dette vil passe både Topcamp og de øvrige, mer enn 600 campingplassene over det ganske land meget godt. ©