Flyet var på vei nordvestover over Stillehavet da det etter litt over to timer i luften snudde og satte kursen mot San Francisco. Årsak var at en av pilotene hadde glemt passet sitt. Ombord var 257 passasjerer og 13 besetningsmedlemmer.
Kraftig forsinket
«Flyet ditt ble omdirigert til San Francisco på grunn av et uventet mannskapsrelatert problem som krever et nytt mannskap. Når det ankommer, vil vi få deg tilbake i luften til Shanghai så snart som mulig. Vi beklager på det sterkeste og setter pris på tålmodigheten din», var beskjeden til passasjerene på flyet, ifølge nettstedet View From the Wing.
Det var angivelig andre gang i løpet av en uke at en pilot har glemt passet sitt på akkurat denne ruten. Første gangen oppdaget imidlertid piloten sitt manglende pass før avgang, men flyet ble flere timer forsinket mens en ny pilot måtte skaffes.
United Airlines sier til CNN at passasjerer ombord på flyet som måtte snu fikk «matkuponger og annen kompensasjon».
Flyet med det nye mannskapet landet i Shanghai seks timer forsinket.
«Uakseptabelt»
Yang Shuhan, en kinesisk passasjer på flyet, hørte tilsynelatende pilotens «veldig frustrerte stemme» over intercomen, der han skal ha sagt noe sånt som at «jeg har glemt passet mitt».
Etter omkjøringen til San Francisco fikk hun to matkuponger til en samlet verdi av 30 dollar (rundt 340 kroner).
Hun har også fremmet et erstatningskrav på United Airlines sine nettsider.
Mange av hennes medpassasjerer har gitt uttrykk for på RedNote, Kinas Instagram-lignende plattform, at de var «opprørte» og «målløse» over at flyet måtte snu som følge av hendelsen.
Shukor Yusof, grunnlegger av Singapore-baserte Endau Analytics, et luftfartskonsulentfirma, sier til CNN at feilen var «uakseptabel» for et globalt flyselskap som United Airlines. Det er også «mangel på disiplin» og «ganske pinlig for United», heter det.
Flere tilfeller
Ifølge Shukor Yusof kan pilotens misære koste flyselskapet dyrt i form av bortkastet drivstoff og kompensasjon til passasjerer.
Det har også hendt tidligere at en pilot har hatt passproblemer. I 2019 mistet en pilot fra det sørkoreanske flyselskapet T’way Air passet sitt før avgang fra Ho Chi Minh-byen til Incheon. Piloten klarte fikk dermed ikke tilgang til flyplassen, ifølge avisen The Independent.
Flyet med 160 passasjerer ble 11 timer forsinket da T’way Air først måtte finne en ny pilot for avgang. ©