Til og med generaldirektøren for den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA Willie Walsh har innrømmer at han i 35 år aldri sjekket inn bagasje i frykt for at den skulle gå tapt av flyselskapene.

Stor utfordring

Nå ønsker IATA å skape gunstigere forhold for kommunikasjon mellom ulike flyselskaper og flyplasser. Første steg er et pilotprosjekt som skal lanseres senere i år, med sikte på digital kontakt mellom ulike byråer når bagasjen skifter eier.

Ifølge IATA har et slikt kommunikasjonssystem potensial til å gjøre det mulig for flyselskaper å dele viktig informasjon – som geolokalisering og bilder av bagasje – som dagens, eldre systemer ikke kan.

Tapt bagasje er et av flybransjens vanskeligste problemer. Ifølge en årlig rapport fra SITA – et teknologiselskap som jobber med å utvikle bagasje-sporing og kontaktløs sporing – gikk 6,9 per tusen kofferter som ble håndtert globalt tapt i fjor.

Stor misnøye 

Antall tapte bagger på internasjonale ruter, hvor det er vanlig at reisende flyr med mer enn ett flyselskap, er høyere. Her er det snakk om 12,1 pr. 1000.

Et sentralt tema i håndteringskjeden av innsjekket bagasje er nettopp overføringen fra et flyselskap til et annet – en anledning der overføring av informasjon mellom de ulike flyselskapene er nødvendig, men ikke alltid fungerer. 

I 2023 var den desidert vanligste årsaken til forsinket bagasje, 46 prosent, ulike feil som oppsto under overføringer.

I følge IATAs 2023 World Passenger Survey er bagasjehåndtering en av de største kildene til reisendes misnøye med det som oppfattes å være innenfor flyselskapenes kontroll. ©