Det er den nasjonale flyplassoperatøren Aena som bekrefter at den vil rulle ut den siste generasjonen av bagasje-skannere på noen av Spanias største flyplasser, inkludert Madrid Barajas og Barcelona El Prat.
Det skal skje i tide til neste års sommerferie.
Snart slutt
Maskinene er offisielt kjent som Computed Tomography (CT) skannere og kalles noen ganger 3D-skannere fordi de lager et sofistikert 3D-bilde av innholdet i vesken din.
3D-bildet blir deretter analysert av en sofistikert algoritme som automatisk kan oppdage våpen, eksplosiver og andre forbudte gjenstander, inkludert flytende eksplosiver.
Flere flyplasser, inkludert i Amsterdam, har allerede introdusert CT-skannere, og de har vist seg å være så gode at sikkerhetstjenestemenn har vært i stand til å lette betraktelig håndbagasjeregler eller heve restriksjoner totalt.
Noen land som allerede bruker CT-skannere pålegger fortsatt begrensninger på mengden væske som passasjerer kan ta med seg i håndbagasjen, men den britiske regjeringen planlegger å nesten fullstendig eliminere restriksjoner på væske når teknologien er installert på Storbritannias store flyplasser.
Tar tid
I henhold til ny lovgivning vil passasjerer få lov til å ta med seg opptil to liter væske i håndbagasjen. Storbritannia har satt en 2024-frist for store flyplasser, inkludert Heathrow, Gatwick og Birmingham.
Reglene som omgir passasjerer som tar med seg væsker i håndbagasjen ble raskt innført i 2006 etter det beryktede transatlantiske terroranslaget, som ble avbrutt av britiske og amerikanske etterretningstjenester i ellevte time.
Handlingen identifiserte en massiv sårbarhet i sikkerhetsregimet på flyplassen ved å smugle flytende eksplosiver inn på kommersielle jetfly ved å maskere dem som flasker med populær brus.
CT-skannere er også allerede i bruk i USA, men Transporation Security Administration (TSA) sier at det kan ta år før regler for flytende håndbagasje blir lettet i USA. TSA sier de vil vente til CT-skannere er rullet ut på de fleste større flyplasser før de endrer føderale krav. ©