Et tredje land er involvert i satsingen. Det er nemlig Italias nasjonale statsbane-selskap Trenitalia som skal drive tjenesten.

Rød pil

Et mål er å forbinde de to byene med høyhastighets Frecciarossa-tog, som siden desember 2021 har gått mellom Paris og Milano, og Lyon og Paris, og siden november 2022 mellom Barcelona, Zaragoza og Madrid.

Det nye toget vil forbinde Paris og Barcelona, hvor det allerede går et høyhastighetstog.

– Vi vurderer også å koble Madrid med Italia via Frankrike, sier administrerende direktør i Trenitalias datterselskap FS Italiane Group, Luigi Ferraris.

Navnet «frecciarossa» betyr «rød pil». Før 2008 var det kjent som Eurostar Italia. De moderne høyhastighetstogene kan nå opp til 400 km/t.

Renessanse for tog

I dag tar det det i gjennomsnitt ni timer og 40 minutter å reise fra Paris til Milano med tog. Frecciarossa vil redusere reisetiden til rundt syv timer. Prisen for en forhåndsbestilt enveis billett vil ligge fra €29 – i underkant av 300 kroner.

Jernbane opplever en renessanse over store deler av Europa. Nye høyhastighetstog og tog med sovevogner lanseres over hele kontinentet. Det gjør denne typen reiser lettere tilgjengelige, billigere, raskere og ikke minst mer bærekraftig.

Et par eksempler: Selskapet Czech Railways kunngjorde nylig at de vil gjeninnføre sitt tidligere nattog mellom Praha og Zürich via Dresden, Leipzig, Frankfurt og Basel.

Den østerrikske togoperatøren Nightjet lanserte nylig planer for en ny tjeneste mellom Stuttgart i Tyskland og Venezia, Wien, Budapest, Ljubljana og Zagreb. ©