Det skal gjøre det lettere å spore bagasjen, og få ting er mer irriterende enn at bagasjen ikke kom med flyet. 

Deler tjenesten

Mange husker nok de store bagasje-problemene som oppsto under pandemien er sikkert et dårlig minne, og utfordringen vedvarer. Ifølge SITA – en IT-leverandør som primært jobber med flyplasser og flyselskaper – ble 6,9 kofferter per tusen passasjerer feilhåndtert i 2023. 

Blant dem ble rundt fem prosent meldt savnet eller stjålet.

Nå lanserer teknologi-giganten Apple en ny funksjon av sin AirTag, som skal lette nettopp en slik situasjon. Den lar kunder aktivere lokasjonstjenester og dele sporingsenhetens plassering med tredjeparter, for eksempel flyselskaper.

Tilgjengelig i desember

I utgangspunktet godtar 15 flyselskaper funksjonen. De er Aer Lingus, Air Canada, Air New Zealand, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Delta Air Lines, Eurowings, Iberia, KLM Royal Dutch Airlines, Lufthansa, Qantas, Singapore Airlines , Swiss International Air Lines, Turkish Airlines, United, Virgin Atlantic og Vueling.

Passasjerer som reiser med disse selskapene og har festet en AirTag til bagasjen kan dele sin plassering med flyselskapet i tilfelle feilhåndtering. 

Via Appen genereres en lenke som leder til en nettside med et interaktivt kart hvor flyselskapet kan se plasseringen til AirTagen.

Den nye funksjonen, som er tilgjengelig over hele verden i beta, er inkludert i Apples nye oppdatering av programvaren iOS 18.2 i desember. ©