Samtidig har antall nye smittede per 100 000 de siste sju dagene steget fra 377 til 424, opplyser landets helsedepartement.
Motvillig
El Pais skriver at omikronvarianten allerede utgjør 80 prosent av de nye smittetilfellene i hovedstaden Madrid. Den tidligere toppnoteringen var fra januar, med 44 357 nye tilfeller.
Forskjellen fra da til nå er at mer enn 80 prosent av Spanias befolkning har fått minst én dose coronavaksine. De fleste som blir smittet nå, får dermed kun milde eller ingen symptomer.
Antall coronapasienter på landets sykehus var tirsdag 1472, opp 30 fra dagen i forveien.
Både lokale myndigheter og regjeringen i Madrid er motvillige til å innføre ytterligere, betydelige innstramminger i smitteverntiltakene.
Samling mot pandemien
Kun den autonome regionen Catalonia, som ligger nordøst i Spania og rommer storbyen Barcelona, har gått inn for å stenge ned utelivet.
Myndighetene der vil også innføre begrensninger på hvor mange som kan samles og innføre portforbud nattetid. Tiltakene, som foreløpig ikke er blitt godkjent i domstolene, skal etter planen vare i 15 dager fra fredag.
Statsminister Pedro Sánchez planlegger å samle regionale ledere i landet til videokonferanse onsdag ettermiddag for å diskutere tiltak mot pandemien. ©








