Ved et uhell slapp rederiet nylig navnet på det tredje skipet i Icon-klassen som er under bygging i Finland.
Mange ombord
Så langt har Royal Caribbean International, som er en del av Royal Caribbean Group, mottatt det første av totalt seks Icon-klasse cruiseskip, Icon of the Seas. Fire er i bestilling, med opsjon på to til.
Det andre, Star of the Seas, skal ut i trafikk i august i år. Også det har plass til nesten 10 000 passasjerer og besetningsmedlemmer.
I 2026 går det tredje av stabelen fra det tyskeide Meyer Werft i Turku (Åbo). Navnet blir Legend of the Seas, ifølge Royal Caribbean Group. Navnet ble lekket for tre uker siden. Det var passasjerer som oppdaget det på Royal Caribbean sitt nettsted, der det annonseres for cruise i 2026.
Der kunne de se et skip som ikke er i Royal Caribbeans nåværende flåte, under navnet Legend of the Seas.
Debut i Middelhavet
Etter å ha tilbrakt sensommeren i Middelhavet skal skipet etter planen flyttes til Florida, hvor det fra januar skulle cruise i Karibia med Fort Lauderdale som hjemmehavn.
Da Icon ble levert fra Meyer-verftet i Finland i januar i fjor, seilte den under Storebeltsbroen og nesten direkte til Florida, hvorfra det typisk skal seile ukelange cruise i Karibia ut fra Miami.
Det samme vil være tilfellet for Star of the Seas, som også vil ha en hjemmehavn i Fort Lauderdale. Dette skipet vil gå direkte til det amerikanske hjemmemarkedet.
Det som er nytt er at det tredje Icon-skipet, Legend of the Seas, som også vil koste rundt 14 milliarder kroner, debuterer i Middelhavet sommeren 2026, for deretter å flytte til Florida til høsten. Dermed kan europeiske cruiseturister for en periode seile på et av verdens største – og dyreste – cruiseskip uten å måtte reise til Florida.
Mange skip
I henhold til gjeldende plan vil Legend begynne å seile i det vestlige Middelhavet fra juli 2026. Trolig blir det ukelange cruise fra Barcelona.
Hele Royal Caribbean Group har i dag 66 cruiseskip. Av disse er nesten halvparten med Royal Caribbean International, hovedmerket til Royal Caribbean Group.
Resten seiler blant de litt mer eksklusive Celebrity Cruises og RCGs high-end produkt Silversea Cruises. I tillegg eier RCG 50 prosent av både TUI Cruises og Hapag-Lloyd Cruises gjennom joint ventures. ©