Det har vært spekulasjoner knyttet Norwegian Cruise Line-navnet. I en stadig mer tilspisset konkurranse og i vurderingen av alle sider ved driften har morselskapet Norwegian Cruise Line Holdings også vurdert selve merkevaren.

SATSER: Etter pandemien er Norwegian Cruise Line og toppsjefen Harry Sommer på offensiven. Her fra en spørsmål og svar-sekvens med media. (Foto: Bjørn Moholdt)

Om Norwegian Cruise Line skulle være «norsk».

Ny skipsklasser

Det skyldes trolig at selskapet nå beveger seg i en mer up market-retning, med flottere skip som skal appellere til mer kjøpesterke kundegrupper. Det er en endring for et produkt som har vært ansett som relativt «mid market».

– Norwegian har hatt endel slitne skip, men alltid været gode på mat og underholdning, som en representant for en norsk turoperatør oppsummerte sin vurdering av NCL og det nye skipet vedkommende berømmet som «helt strålende».

Flere andre turoperatører Way2Go har vært i kontakt med bekrefter at NCL har hatt et noe «slitent» image. Men over tid har rederiet med toppsjefen Harry Sommer i spissen arbeidet med en oppgradering av merkevaren, og med lanseringen av Prima – skipet i den første nye skipsklassen i NCL på ti år – sikter man seg inn mot et mer pengesterkt marked. 

«Celebrity for barnefamilier», som en turoperatør bemerket.

STORE VINDUER: I flere av spisesalongene er det fenomenal utsikt, som her i Reykjavik. (Foto: Bjørn Moholdt)

Pioneren Kloster

Innledningen til den nye tid skjedde med brask og bram sist helg i Reykjavik, der den amerikanske popdronningen Katy Perry sto øverst på listen av underholdere. Hun fikk i tillegg æren som gudmor for skipet, en utfordring hun tok på strak arm med en noe mer uformell og frisk tilnærming til oppgaven man tidligere ikke har vært vant med.
Den kler i grunnen den nye satsingen og skipet svært godt.

Høydepunkt for de norske deltakerne som hadde funnet veien til dåpen – reisende, turoperatører og journalister – var utvilsomt vektleggingen av NCL-arven og nordmannen Knut Klosters betydning. Ikke bare for Norwegian Cruise Line, men hele cruiseindustrien.

– Knut Kloster var en pioner vi står i stor gjeld til, med en unik historie vi kommer til å vektlegge enda mer i fremtiden, sa blant annet morselskapet NHL Holdings Frank del Rio i sin tale under dåpsseremonien.

En liten oppsummering av historien i bilder samt tilstedeværelsen av Knut Klosters datter Kristine kan oppfattes som et strategisk nikk til rederiets fortid.

UTVENDIG: En utvendig rutsjebane er den første i sitt slag. (Foto: Bjørn Moholdt)

Små bassenger

Et par dager ut i seilingen med Prima føler jeg at Sommer og del Rio har de fleste av sine ord i behold. Innvendig er skipet elegant, med en ren og nesten nordisk tilnærming til interiøret som den tiltenkte målgruppen vil sette pris på. Her er mye kunst på veggene, et enormt utbud at fenomenale spisesteder i alle kategorier, og underholdning på øverste hylle hva angår både det store teateret og annen moro. Egne whisky- og sigar-barer er det også funnet plass til.

Den gedigne gocart-bane virket umiddelbart noe malplassert, men var utrolig moro. Der vil køene være lange så lenge banen er åpen.

Historien vil ha det til at det var et av del Rios barnebarn som lanserte ideen om gocart-banen. «Ja hvorfor ikke», tenkte bestefar, og ga grønt lys til prosjektet.

Om NCL nå retter seg inn mot familier med barn i tenårene kan de noe små bassengene bli en utfordring, særlig på cruise i Karibia, men da er angivelig tanken at de kan legge på noen ekstra tusen (dollar) i billettprisen og sjekke inn i den lukkede Haven-avdelingen, der det knapt er noen ende på luksusen.

Angivelig altså, vi får bare ta de som fikk oppleve den delen av skipet på ordet. ©