Aldri har SAS gått med et så stort underskudd som de gjorde siste regnskapsår. Nesten 11 milliarder i minus sprenger alle rammer, og ville under normale omstendigheter vært fatalt.

Men det er unntakstilstand, takket være en pandemi verden ikke har fått kontroll på.

En viss bevegelse

De siste vaksine-nyhetene bærer bud om bedre tider, og har bidratt til oppgang på verdens børser, samtidig som selskaper som har tjent på pandemien opplever det motsatte.

– Vi merker en økning, selv om tallene foreløpig ikke er til å sprette sjampanje-korkene for, sier norgessjef Terje Grue i flyselskapet Emirates til Way2Go.

Emirates er for emiratet Dubai det oljefondet er for Norge. De siste tiårene har flyselskapet etablert seg som den viktigste motoren i landets økonomi, og står for en tosifret andel av Dubais brutto nasjonalprodukt (BNP).

Det skyldes ikke minst den gjennomgående trafikken videre til andre reisemål, som Asia og Afrika. Med årene har også turismen blitt en viktig del av økonomien, i den grad at myndighetene raskt skjønte alvoret da pandemien sveipet over jorden.

– De stengte ned med en gang, med et regime som la et lokk over hele samfunnet, sier Grue, også som en forklaring på hvorfor Dubai nå kan lette litt på tiltakene og ta imot gjester utenfra.

Tilbyr en gratis natt på hotell – les HER!

Fra Norge er det nå en viss vekst i passasjer-trafikken. Som sagt ikke de store tallene, men flere enn tidligere under pandemien skal ut i verden. Enten på ferie til Dubai, men mest av alt videre til andre land som India, Pakistan og Bangladesh, i tillegg til Thailand.

– Etter at Thailand lettet noe på tiltakene er det flere som nå reiser dit, ikke minst de som har familie der, forklarer Grue.

I tillegg er det en viss bevegelse mot typiske ferieland som Seychellene og Maldivene.

Laksen «ruler»

Emirates la ruten til Norge på vent da Norge gikk i lockdown i mars. I juli startet selskapet opp igjen den populære direkteruten til Dubai. En viktig driver var godstrafikken – og Norges nest største eksportartikkel.
Det er ikke få tonn laks som på hver eneste tur ligger stuet under beina på passasjerene til Dubai.

Alle typer sjømat og utstyr til olje- og offshore-industrien er andre viktige drivere for godstrafikken. I tillegg har det vært en økning andre veien. Mat, grønnsaker, blomster og smitteverns-utstyr har kommet til Norge på returen.

Den siste tiden har også flere reisende brukt selskapet – sjømenn, hjelpearbeidere, forretnings-reisende og ferierende.

– Dubai har i tillegg etablert seg som en møtepunkt for forretningsreisende mellom kontinentene, sier Grue.

De forente arabiske emirater (UAE) har brukt store ressurser for å holde pandemien i sjakk. I Dubai er alle ifølge Grue testet to ganger, av en befolkning på åtte millioner. I tillegg har strenge regler i forhold til sosial distansering og andre smittevern-tiltak gjort at landet nå kan ta imot besøkende – under forutsetning av at du som reisende har tatt en Corona-test før avreise. Landet har ellers relativt overkommelige protokoller for adferd, som ifølge Grue ikke legger nevneverdig demper på opplevelsen.

Luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs i WinAir tror det vil ta tid før vi kommer til å se de store reise-tallene i langdistanse-markedet. Økningen i flytrafikken kommer først innenlands.

– Frakt blir hovedinntekten for flyselskapene som operer med de store flyene en god stund fremover, sier Elnæs til Way2Go.

Døren ut i verden holdes med andre ord åpen takket vår viktigste eksportartikkel etter oljen – laksen. ©