Norientexpressens første tur skal vare i seks dager fra Bergen til Trondheim, og gå via Lillestrøm.
Hver uke
– Det har vært god respons på konseptet, sier grunnlegger Øivind Lindøe av Norientexpress.com til økonomi-nettstedet E24.
Lindøe har sett til det som finnes av andre lignende tilbud rundt om i verden, som Rovos Rai i Sør-Afrika og Royal Scotsman i Skottland.
LES MER om drømmetoget Belmond her!
Selskapet skal investere i to elektriske tog og har inngått et samarbeid med paraply-organisasjonen «De Historiske AS», som består av hoteller og spisesteder. På eiersiden har Lindøe blant annet fått med seg statens klimainvesteringsselskap Nysnø.
Svenske SJ, som allerede kjører flere strekninger i Norge, skal være driftspartner. Før planene kan settes ut i livet, må Bane Nor, som drifter jernbanenettet i Norge, godkjenne søknaden om bruk av ruter.
Planen er at toget skal gå hver uke gjennom hele året, med oppstart høsten 2024. Bergensbanen og Dovrebanen ble valgt fordi de er elektrifiserte.
Må tilpasses
– I internasjonale medier omtales dette som noen av de vakreste jernbanelinjene i verden. Vi har gjort analyser og funnet ut hvor turistene vil reise, sier Lindøe til E24.
LES MER: 12 fenomenale togreiser verden rundt!
En av utfordringene er at kapasiteten på det norske jernbanenettet er fullt, men ifølge Lindøe er det funnet ledig kapasitet.
– Da kan vi utnytte det faktum at skinnene tross alt ligger der. Vi vil unngå morgen- og ettermiddagsrushet, sier Lindøe til E24.
Presseansvarlig Anne Kirkhusmo i Bane Nor bekrefter at SJ Norge står bak søknaden for Norientexpress, siden det er de som drifter togruten.
– I prosessen vil Norientexpressen bli tilpasset øvrig trafikk. Vi vil ikke planlegge dette toget på en slik måte at det går ut over øvrig trafikk, understreker hun.
I jernbaneforskriften har gods- og passasjertransport nemlig prioritet over kommersielle tog. ©