Som betegnelsen «all inclusive» antyder er det meste inkludert i ferieanlegget – fra rommet til måltidene og opplevelsene. Det siste omfatter i hovedsak lange dager ved bassenget eller på en strand.
Gradvis endring
I likhet med cruise oppfattes all inclusive som en trygg og ikke mint oversiktlig måte å feriere på. Ingen økonomiske overraskelser – alt er betalt på forhånd.
En annen faktor som kan spille en sentral rolle i feriekonseptets nyvunne popularitet er at du oppholder deg på ett sted. Alt det som tidligere heftet ved all inclusive – som at det er lite autentisk, usjarmerende og folksomt – kan nå bli dets største fortrinn.
– Med alt det som har skjedd det siste året er all inclusive nærmest over natten blitt «en skjult perle», mener Karibia- og Latin-Amerika-sjefen for den amerikanske hotellkjeden Marriott International Brian King.
All inclusive som feriekonsept oppsto nettopp i Karibia på 1990-tallet, på steder der det var lite annet å foreta seg. Kjennetegnet er at hotellene ofte holder relativt høy kvalitet, de ligger noe avsides, og alt er inkludert i prisen – rom, mat og drikke, i tillegg til aktiviteter, underholdning og barneklubber.
Du trenger rett og slett ikke bevege deg ut av hotellanlegget under hele ferieoppholdet.
Fenomenet spredte seg etter hvert til middelhavslandene og blant annet Egypt. Flere av de store norske turoperatørene hadde og har fortsatt disse konseptene i sine feriekataloger, men gradvis forandret de reisendes ønsker seg. De ville har mer av de genuine, kunne velge spisesteder og aktiviteter selv, og oppleve mer av stedene der de befant seg.
Oppsving
Corona-pandemien vil trolig bidra til fornyet interesse for all inclusive. Marriott International er blant selskapene som nå både konsoliderer og bygger ut sine ferieanlegg. De gikk nylig i partnerskap med Sunwing Travel Group og deres Blue Diamond Resorts, som inkluderer 19 all inclusive-anlegg under merkevaren Autograph Collection.
Les mer om denne fenomenale all inclusive-resorten i Vietnam HER!
Mye tyder også på at store turoperatører som TUI og Ving i enda større grad kommer til å legge tilrette for denne typen ferie, der gjestene er avsondret fra resten av samfunnet på de enkelte reisemålene.
– Våre kunder er veldig begeistret for dette, sier da også King.
At cruise neppe kommer i gang med det første, i hvert fall ikke i stor skala i massemarkedet, vil trolig medføre til at mange som normalt ville reist ut på havet velger alt inkludert som et godt alternativ. Store ferieanlegg i Tyrkia og Egypt vil oppleve et oppsving – mange ferieanlegg ved for eksempel Rødehavet – som Sharm el Sheik og Hurghada – er bygd opp omkring all inclusive-konseptet.
Attraksjonen i disse dager ligger særlig i det faktum at altomfattende ferielanlegg i større grad enn andre kan kontrollere det meste ut fra et helse- og sikkerhets-synspunkt. Gratis Covid-testing og andre sterke smitteverntiltak blir dagens orden, noe som spesielt vil appellere til solsøkere som ønsker å ta sine forholdsregler.
I Karibia forventer reiselivs-aktørene et stort oppsving, fordi USA er et nærliggende og stort marked. Ut fra Norge vil også turoperatører som Apollo og Ving legge tilrette for at de reisende skal føle seg trygge, med ordninger som blant annet sikrer dem økonomisk. ©