Etter en lang prosess ble det denne uken offisielt forbudt å fly på kortere innenlandsruter i Frankrike, om det er mulig å nå målet med tog på ikke mer enn to og en halv time. Ordningen har pågått i noen år, men selve påbudet har blitt forsinket underveis.

Flere kriterier

Opprinnelig ble forbudet vedtatt av medlemmene av nasjonalforsamlingen i Frankrike i april 2021 som en del av en klimalov, og det var ment å tre i kraft i løpet av september samme år. 

Flere flyselskaper hadde imidlertid bedt EU-kommisjonen om å undersøke om det kunne være lovlig.

Kommisjonen konkluderte med at det var det, men den krever at det finnes et reelt alternativ til flyvninger på de gitte rutene i form av jernbaneforbindelser. Ifølge France24 vil forbudet særlig ramme flyreiser fra flyplassene i Paris til Nantes, Lyon og Bordeaux.

Det kreves at jernbanen, som skal erstatte flyreiser, har regelmessige avganger, en viss hastighet, at passasjerene har videre forbindelser og tilstrekkelig kapasitet til å kunne betjene en økt mengde reisende.

«Symbolpolitikk»

Hovedregelen er at fritids- eller forretningsreisende som må ta toget som alternativ til å fly, skal kunne reise ut og hjem samme dag, selv om de har tilbrakt åtte timer på bestemmelsesstedet.

Selv om forbudet først offisielt trådte i kraft denne uken, har det vært delvis på plass i praksis en stund, da den franske regjeringen tvang Air France til å innføre det i forbindelse med at flyselskapet mottok en hjelpepakke under Corona-pandemien. 

Selskapets konkurrenter fikk forbud om å sette ut ekstra kapasitet på de rutene som Air France dermed ikke lenger betjente.

Laurent Donceel, som er fungerende administrerende direktør i flyselskapenes europeiske bransjeorganisasjon Airlines for Europe, er kritisk til forbudet. Han mener myndighetene bør finne «ekte og bærekraftige løsninger» for å redusere klimaavtrykket fra flytrafikken. Etter hans syn er forbudet «symbolpolitikk».

«Nådeløs kamp»

Frankrikes transportminister Clément Beaune er på sin side svært fornøyd med at forbudet nå trer i kraft. Han mener ikke at det er symbolpolitikk, men tvert imot et symbol på de grønne ambisjonene man har i Frankrike, skriver CNN.

– Dette forbudet representerer et stort skritt i riktig retning og er et sterkt symbol på vårt politiske mål om å redusere mengden utslipp av klimagasser, sier ministeren blant annet.

– Når vi kjemper en nådeløs kamp for å leve et grønnere liv, hvordan kan vi rettferdiggjøre å fly mellom storbyer som har raske og effektive jernbaneforbindelser med hyppige avganger? spør Beaune. ©