Det skjer i en by som allerede sliter med store trafikkproblemer.
Økning av piratdrosjer
Mens den franske hovedstaden forbereder seg til OL, som går fra 26. juli til 11. august i noen av de mest trafikkerte delene av byen, legger mange drosjesjåfører – som innbyggere ellers i Paris – planer om å stikke.
Det kan skape store utfordringer for et allerede skjørt transportsystem, som trolig vil oppleve en tilstrømning på 15 millioner ekstra besøkende under OL.
Utover det noen kaller «infrastrukturelt kaos» er det også bekymring for sikkerheten.
– Det er mange gale mennesker i verden, som en drosjesjåfør sier det til nyhetstjenesten AFP.
Samtidig med at svært mange legitime drosjesjåfører i Paris vurderer å forlate Paris under lekene har problemet med ulisensierte sjåfører tiltatt. Disse «falske» taxiene krever ofte passasjerer ublu og ulovlige priser, i motsetning til de faste prisene som de legitime drosjene er bundet til.
Paris-politiet øker innsatsen mot piratdrosjene i forkant av OL. Spesialenheten «Les Boers» sier til nyhetstjenesten AFP at de planlegger å utvide sin tilstedeværelse under OL, også på arenaene.
Skal forbedre metroen
Samtidig er det ikke bare taxisjåfører som vil ut av det flere beskriver som «kaoset». Mange parisere føler at de ikke har noe annet valg enn å flykte. Regjeringen har publisert et nettsted på engelsk kalt «Anticipating the Games», der innbyggerne gis råd om hvordan de skal forholde seg til masseinnrykket av mennesker og offentlig transport. Blant annet at de bør kjøpe metropass før prisene heves under arrangementet.
– Vi blir egentlig rådet til å forlate byen, sier Gabrielle Pedriani, en 33 år gammel publisist som bor i 5. arrondissement.
Nettstedets interaktive kart viser metrotasjoner som vil være stengt, overfylt eller rett og slett «bør unngås». Metroen kalles allerede en «hinderløype» for funksjonshemmede parisere, selv om transportdepartementet lovet et budsjett på 1,5 milliarder euro – nærmere 18 milliarder kroner – for å forbedre tilgjengeligheten under lekene.
På ferie
I tillegg til dette er fortsatt flere veier i Paris ikke ferdigstilt. Pedriani uttrykker dog en viss optimisme knyttet til det nåværende gatekaoset, at det «reflekterer at myndighetene ikke ønsker å ødelegge livene til lokalbefolkningen engre enn absolutt nødvendig».
Samtidig vet hun at de neste to månedene og under selve lekene vil Paris preges av et transportmareritt for byens innbyggere, og at taxisituasjonen blir like rotete.
– Paris sliter voldsomt med trafikkflyten. Uber bruker for eksempel allerede lang tid på å ankomme, sa hun.
– Selv om veibyggingen ideelt sett vil være ferdig før OL, tviler jeg på at trafikken noen gang vil gå «normalt».
Elektriske taxi-helikoptere var en stund ansett som en del av løsningen for trafikken under OL, men de vil ikke få godkjenning i tide. De kunne ha kommet godt med, ifølge en drosjesjåfør AFP har snakket med. Normalt tar en drosjetur fra hovedflyplassen Charles de Gaulle 40 minutter til sentrum. Under OL kan den ta inntil tre timer.
– Men da skal jeg på ferie, konkluderte en av de «legale» drosjesjåførene. ©