I tillegg til at russiske flyselskaper ikke får fly i vestlig luftrom sørger de knallharde sanksjonene for at russiske flyselskaper ikke får reservedeler eller annen hjelp til sine fly bygget i vesten.

Flere hendelser

– Det blir stadig mer komplisert å holde flyene i lufta for hver dag som går, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til finansnettstedet Børsen.

Russiske flyselskap får ikke fly i vestlig luftrom. Sanksjonene gjør også at russisk luftfartsindustri ikke får noen reservedeler eller teknisk kompetanse fra vestlige land.

Ifølge Reuters begynte russiske flyselskap i august å demontere andre fly for å sikre seg reservedeler. Det var for å holde de utenlandskbygde flyene i luften til i hvert fall ut 2025.

Mangelen på reservedeler begynner å tære kraftig på og gir stadig flere problemer, ifølge Radio Free Europe/Radio Liberty.

De viser til sju uventede hendelser omtalt av Moscow Times bare i år – de fleste av mekanisk art – der fly har blitt omdirigert, forsinket eller kansellert.

Trenger nye fly

Ifølge den russiske avisa Kommersant var det slutt for minst ni flyselskaper i 2022, fire av dem fordi de ikke var flyvedyktige ifølge det russiske flysikkerhetsorganet Rosaviatsia.

I fjor uttalte Elnæs at det kun var tilgangen til «reservefly» som ville holde russisk luftfart på vingene.

– De vil på et eller annet tidspunkt møte veggen, sa han blant annet.

Radio Liberty refererte i fjor høst til en bønn fra en transport-tjenestemann på Russlands østkyst, myndighetene i Moskva i fjor høst:

«Vi trenger nye passasjerfly, fordi våre nåværende fly vil ikke kunne fly mer etter i år».

– Jeg hadde ikke satt meg på et fly fra et russisk selskap, konkluderer Elnæs.

Derimot mener han det ikke er noen risiko knyttet til de få ikke-russiske flyselskap som nå flyr over russisk luftrom. 

– Lufttrafikk-tjenestene, som flygeledere og liknende, fungerer så vidt jeg vet mer eller mindre som normalt i Russland, konkluderer han. ©